Annons

SUNPAK PZ40X vs. Speedlite

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_neo

Aktiv medlem
Hejsan svejsan,

Idag har jag fått en blixt i present, det blev en Sunpak PZ40X. Jag har själv kollat på Speedlite 420EX, då jag har hört att den ska vara jäkligt bra i den prisklassen och eftersom jag inte har någon blixtkunskap verkade det som ett säkert val.

Nu står jag i valet och kvalet om jag ska behålla den jag har eller lämna in den för att byta mot en Canon. Jag har läst igenom manualen och förstått att den saknar kortare synktid än 1/125, när behöver jag ha det? är det någon som vet om det är någon stor skillnad mellan de bådas "kapacitet"?

Om Canonblixten har jag läst att den stöder FE-lås (då man mäter ljuset på ett motiv och sedan låser värdena efter det) är det något som denna blixt klarar? eller ligger denna funktion inbyggd i kamerahuset? Har nämligen inte hittat info om det.

/Micke

Jag är inte alls insatt i canonsystemet, men ska försöka svara på en del av dina frågor så gott det går. Jag kan inte tänka mig att synktiden skulle begränsas av blixten, om jag inte har missat något. Det bör vara kameran som begränsar det. Blixtens brinntider brukar vara betydligt kortare än så.

De snabbaste ridåslutarna har en synktid på 1/250s. (det finns säkert någon ännu snabbare). Dock är det vanligt på nyare kameror att man kan synka med reducerad blixteffekt genom hela registret. Glädje av kort synktid har man vid upplättning i starkt ljus, för att undvika mycket nedbländning och därmed stort skärpedjup t ex vid porträtt.

Tack för svaret. Det får bli Canonen, även om jag inte vet om jag behöver det den kan erbjuda, är det en så liten prisskillnad att det verkar mest dumt att inte byta upp till den

ANNONS
Götaplatsens Foto