Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Super resolution

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Dent

Aktiv medlem
Några av bilderna från planeten Mars tagna av Pathfinder är skapade med en teknik som NASA kallar "Super resolution". Det innebär att man tar flera bilder på samma motiv och sätter ihop dessa med bildbehandling och får en större upplösning på slutbilden än vad kameran har.
Det går att läsa om tekniken här http://mars.jpl.nasa.gov/MPF/science/lpsc98/1536.pdf

Själv förstår jag inte riktigt hur man skall gå till väga i Photoshop. Om någon vill förklara så vore jag tacksam.

Du missförstod mig. Jag menar inte att göra något panorama elle liknande. Utan man tar flera bilder som ser exakt likadana ut men på pixelnivå är de lite olika. Dessa olikheter gör att man kan sätta samman dem till en bild med högre upplösning än orginalen.

Texten i länken går inte in på detaljerna. Det tycks vara enklare att åstadkomma hög upplösning genom att göra mosaiker av flera bilder tagna med längre brännvidd ihopsatta med panoramateknik.

Plättlätt!

1. Skaffa en filmkamera med svartvit film och tre färgfilter som släpper igenom rött, grönt och blått.

2. Fota upp en rulle och byt filter mellan bilderna så att 1/3 av bilderna visar rött spektrum, 1/3 grönt etc., rör kameran lite mellan bilderna. Alla bilder måste givetvis vara på samma motiv.

3. Scanna in bilderna och lägg dem i lager på varandra i Photoshop. Förstora dem 10x och skärp upp dem något. Nu till det mest tidsödande, flytta runt dem så att de matchar varandra.

4. Ändra opacitet så att alla lager har runt 3% (om du har 33 bilder, så att alla bilder bidrar lika mycket till den färdiga).

5. Platta till lagren och skriv ut! Klart!

6. Fundera på om det inte är enklare att köpa ett lite skarpare objektiv... ;-)

Mvh Love

Det är väl en vanlig multi-sample teknik, precis som alla skannrar använder när du skannar högre än den högsta optiska upplösningen.

På flatbädd brukar de bara säga interpolerad upplösning. På negativ- och diaskannrar så brukar de säga multi-sample 4x, 8x eller 16x.

Tack för hjälpen, ny förstår jag hur jag skall slå ihop bilderna i slutet.
Tekniken är väl kanske inte så praktiskt användbar. Tänk bara att förstora några 5 Mpix bilder till 50 Mpix, så seg datorn skulle kännas.
Man skulle sätta ihop några 640x480 bilder på kul för att se hur det funkar.

Finns det några program som kan göra det automatiskt?

A.Dent skrev:

Finns det några program som kan göra det automatiskt?

Jag vet inte om det finns program som gör det automatiskt, men jag vet att det fanns en digitalkompaktkamera som gjorde precis detta. Man kunde ställa in den så att den tog två bilder direkt efter varandra och skiftade sensorn en liten bit (motsvarande en halv pixel tror jag) mellan exponeringarna och sedan interpolerade ihop resultaten. Om jag minns rätt gav det något högre upplösning, men knappt märkbart, dvs funktionen fanns så vitt jag vet bara på en enda modell och återkom aldrig igen. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad kameran hette, men jag tror det var en Toshiba. Jag kan tyvärr inte hitta info om den på nätet nu. Någon annan som vet?

ANNONS
Götaplatsens Foto