Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svårt att justera bilden vid softproofing

Produkter
(logga in för att koppla)

ulf

Medlem
När jag softproofar i PS lägger jag upp bilden plus en kopia av bilden och softproofar originalbilden. Försöker sen få den softproofade bilden lik kopian av originabilden. Originalbilden blir ju mer eller mindre blek/urvattnad beroende på pappersprofil. Men problemet är att få den sofproofade bilden lik originalkopian. Jag använer kurvor och hue/sat plus annat utan att riktigt få bort den "bleka hinnan". Har någon en idé om hur man kan göra???
MVH Ulf

Softproofar du för utskrift eller tryck? Använder du "simulera pappersfärg"? Många gånger upplevs denna simmulerade papperston som en "hinna" som man sedan inte upplever på samma vis när bilden väl kommer ut på pappret. Ibland kan det vara lättare att softproofa utan "simulera pappersfärg" och bara koncentrera sig på att hitta eventuella problem med färgerna och åtgärda dessa först.

Om du softproofar för utskrift skulle jag inte oroa mig mycket om "hinnan", det är svårt att bedömma kontrastminskingen på skärmen (men de flesta gånger behöver man lägga på en hel del mer kontrast i mellantonerna än vad man först tror). Gör en utskrift och jämför den med din originalkopia, titta efter olikheter och jämför sedan med softproofen på skärmen (lite bakvänt, jag vet, men jag har lärt mig att bedömma bilder bättre på skärm så här).

Om du softproofar för något som sedan skall tryckas så skulle jag, innan tryck, göra ett förprovtryck. För att göra det måste du ha en väl uppmätt profil till din skrivare så att du vet att den skriver ut rätt färg och kan återge alla färger som trycket kan. Välj sedan "skriv ut med förhandsvisning" och "Korrektur" (CS2) där väljs då den profil som du just softproofat med. Välj din skrivarprofil och bocka för "simulera pappersfärg".
Ladda ner pdf:en "Kolla dina färger inför trycket" www.profiler.nu/kursdok.html om du vill läsa mer.

Mvh
Eva-Teréz

Själv skickar jag mina bilder till Crimson, i början höll jag på med softprofing också, och jag hade samma problem som du tills jag en gång av någon anledning glömde att softprofa bilderna vid redigeringen.

När jag fick tillbaka bilderna från Crimson så såg dom exakt ut som dom gjorde på min skärm utan softprof påslagen, så nu mer struntar jag i det, bilderna blir ju exakt som dom ser ut på skärmen utan softproof påslagen, dvs dom har inte den där hemska slöjan över sig.

Prova att skicka en bild som du inte har använt softprofing påslagen vid redigering, du kanske blir lika glatt överaskad som jag.

Varför krångla till det när det inte verkar behövas.

kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto