Annons

Svarstid och spel/grafik på TFT?

Produkter
(logga in för att koppla)

Highweiss

Aktiv medlem
Vet att det finns en hel del trådar om bildskärmar, men tänker trots det starta en ny - för att samla synpunkter på svarstider kontra spel/grafik.

Vad är era erfarenheter av TFT-skärmar, svartid och spel/grafik?

Går det att köra spel/rörlig grafik/film på en skärm med 25ms eller 20ms eller blir man bara arg...?

Som ni vet så är antalet skärmar med både bra kontrast (1:700 eller 1:1000) och kort svarstid (snabbare än 12ms) få - och dyra. För mej är det förstnämnda viktigast, men vill samtidigt inte köpa en skärm där spel/rörlig grafik/film blir... bläää.

Synpunkter, pls!

/Andreas

Jag har en Compaq TFT 1825 och den ligger på 30ms...
Jag har dock aldrig upplevt några problem vare sig vid filmtittande eller spelande.
Har dock inte spelat så jättemycket, Tony Hawk Pro Skater 4 vilket fungerade alldeles ypperligt samt FarCry vilket laggade lite men då pga grafikkortet.
Filmer ar jag däremot kikat en hel del på och det är absolut inga problem alls.
Skickar med en länk till min skärm så du ser vilka egenskaper den har...

http://shopping.zdnet.co.uk/shopping/monitors/lcd-flat-panel/0,20000327,20238738p,00.htm

-Danneman- skrev:
Jag har en Compaq TFT 1825 och den ligger på 30ms...
Jag har dock aldrig upplevt några problem vare sig vid filmtittande eller spelande.
Har dock inte spelat så jättemycket, Tony Hawk Pro Skater 4 vilket fungerade alldeles ypperligt samt FarCry vilket laggade lite men då pga grafikkortet.
Filmer ar jag däremot kikat en hel del på och det är absolut inga problem alls.
Skickar med en länk till min skärm så du ser vilka egenskaper den har...

http://shopping.zdnet.co.uk/shopping/monitors/lcd-flat-panel/0,20000327,20238738p,00.htm

Ok, intressant! Det var nån i nån tråd som menade att det måste vara 12ms eller snabbare, annars är det åt skogen. Det var därför jag startade den här tråden. Nå, vi ska se om det kommer andra synpunkter!

/A

TFT/Spel

Gränsen för acceptabel grafik/hastighet i spel går vid 25ms. Skall man spela mycket spel finns det dock ingen anledning att inte välja en snabbare skärm då dom oftast inte är dyrare.

/ Ken1

Re: TFT/Spel

Kem skrev:
Gränsen för acceptabel grafik/hastighet i spel går vid 25ms. Skall man spela mycket spel finns det dock ingen anledning att inte välja en snabbare skärm då dom oftast inte är dyrare.

/ Ken1

Ok, så 25ms är ännu accepterbart. Men på vilket vis syns då skillnaden mellan en 25ms skärm och en med, säg 8ms?

Det är kombinationen kort svarstid + hög kontrast som är lite problematisk... har kollat in Eizos 778, den verkar mycket lovande. Men så går den på nästan 8000 kronor... Om 25ms, eller kanske 16ms är ok finns det däremot billigare allternativ...

/Andreas

det är högst individuellt. jag skulle råda dig att besöka ngn datoraffär och själv se skillnaden mellan 25 ms, 20 ms, 16 ms, 12 ms och 8 ms.

med nya tekniker kommer snart alla skärmar mer eller mindre ligga runt några få ms "utan extra kostnad"

för min del så känns 16 ms som absolut max om man ska titta på film, inte testat att spela dock.

om du är uppe i ~8000 kr så hade jag köpt en

Dell Ultrasharp 2405FPW 24" widescreen LCD Flat Panel Monitor. 500cd/m2 brightness, 1000:1 contrast, 16ms response time. Midnight Grey TCO99

http://accessories.euro.dell.com/sn...y_id=6198&first=true&page=productlisting.aspx

som går att köpa för 9000 kr (se http://www.tbg.nu/news_show/58469/1)

man uppskattar inte storleken förrän man har sett den. såå skönt att kunna ha plats för alla paneler i sitt favvo-program och ändå kunna ha bilden stoooor.

Ok, Dell e ju lite intressant - men priset blir väl abra riktigt intressant om man lyckas övertala nån kompis att också köpa Dell. De va väl andra skärmen till halva priset om man köper 2?

Men vad tror ni om den här Samsungen?

http://www.samsung.com/se/products/monitors/tft19/913n.asp

Kontrast 700:1 - räcker för bildbehandling? Är skilnaden mellan 700:1 och 1000:1 stor - alltså klart synlig? Samsungen går nämligen lös på under 4000,-....!

/Andreas

EDIT: 1:700 -> 700:1 :)

Filmtittande behöver bilden finnas på skärmen en stund inann den byts. När teve sänder används 25 bilder per sekund, det gör att varje bild får finnas i 40 ms. För att den ska kunna uppfattas behöver ögat en viss tid för att se på den. Därför är 20-25 ms responsetid ett mått som inte ska överskridas för att bilden ska upplevas stabil utan eftersläpningar. Snabbare responstiod är alltid ett plus.

En digitaltevemottagare att koppla till datorn, finns som USB eller PCI, för DVB-T standaden. Én sådan mojäng ger förlustfri inspelning av störningsfria tevebilder och 16:9 formatet där alla linjerna användes. Jag vägrar att använda digitalbox (som är en anpassningsmoj, så att befintliga teveapprater ska kunna användas ännu en tid) och byggt om en dator till teve, video, DVD, radio (SR sänder sina kanaler över Internet) och musikmaskin. Inspelade filmer påd etta vis är ofta bättre än de filmer som går att köpa på DVD. SVT sänder även med 5.1 ljud (Musik och en del teveserier brukar gå i detta format) på SVT1 och SVT2, antar att även YLE ligger i framkant.

RolandM skrev:
Filmtittande behöver bilden finnas på skärmen en stund inann den byts. När teve sänder används 25 bilder per sekund, det gör att varje bild får finnas i 40 ms. För att den ska kunna uppfattas behöver ögat en viss tid för att se på den. Därför är 20-25 ms responsetid ett mått som inte ska överskridas för att bilden ska upplevas stabil utan eftersläpningar. Snabbare responstiod är alltid ett plus.

En digitaltevemottagare att koppla till datorn, finns som USB eller PCI, för DVB-T standaden. Én sådan mojäng ger förlustfri inspelning av störningsfria tevebilder och 16:9 formatet där alla linjerna användes. Jag vägrar att använda digitalbox (som är en anpassningsmoj, så att befintliga teveapprater ska kunna användas ännu en tid) och byggt om en dator till teve, video, DVD, radio (SR sänder sina kanaler över Internet) och musikmaskin. Inspelade filmer påd etta vis är ofta bättre än de filmer som går att köpa på DVD. SVT sänder även med 5.1 ljud (Musik och en del teveserier brukar gå i detta format) på SVT1 och SVT2, antar att även YLE ligger i framkant.

Ah, intressant! Jag är en digi-ivrare och har faktiskt haft box sen samma dag digi-tv infördes i Finland (31.8.2001). Men det beror ju också på att vi med digi-tv fick en egen svensk kanal: Finlands Svenska Television www.yle.fi/fst Och jag har ju velat följa den förstås, inte minst eftersom vi på nyheterna har en sändning varje dag som bara går digitalt. Men jag har aldrig funderat på att jag givetvis kan plugga digi-boxen till datorn... kul, sak genast pröva! Om nu min hyr-box går med på det...

Men känner du Roland till hur det ligger till med kontrasten - vad skulle du rekommendera för bildbehandling?

/Andreas

EDIT: punkten bort från ulren...

Highweiss skrev:
Ah, intressant! Jag är en digi-ivrare och har faktiskt haft box sen samma dag digi-tv infördes i Finland (31.8.2001). Men det beror ju också på att vi med digi-tv fick en egen svensk kanal: Finlands Svenska Television www.yle.fi/fst Och jag har ju velat följa den förstås, inte minst eftersom vi på nyheterna har en sändning varje dag som bara går digitalt. Men jag har aldrig funderat på att jag givetvis kan plugga digi-boxen till datorn... kul, sak genast pröva! Om nu min hyr-box går med på det...

Men känner du Roland till hur det ligger till med kontrasten - vad skulle du rekommendera för bildbehandling?

/Andreas

EDIT: punkten bort från ulren...

Kontrasten:
Jag har en Dell 1905 med inte helt optimala egenskaper, men den duger tillsvidare och något för slö för teve. Bilderna i portföljen efter november 2004 är gjorda med denna skärm. Visserligen pyssel med inställningarna.

Provade på jobbet en HP-skärm 19 tum, som hängde med bra på inspelad teve, där även kontrasten fungerade väl. Minns inte produktbenämningen, men den finns i sortimentet.

Angående boxen, tror jag inte det är så lyckat om ens möjligt att koppla in den i datorn. Jag tänkte närmast på särskilda digitaltevekort till PC. Kodningen sker med MPEG2 och ger ungefär 2 Gbyte per timma.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302291&cks=SER

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306786&cks=SER

De finns även från andra tillverkare. I min Dell fungerade inte PCI-kortet tillfredställande beroende på interuptkonflikter.

Highweiss skrev:
Ok, Dell e ju lite intressant - men priset blir väl abra riktigt intressant om man lyckas övertala nån kompis att också köpa Dell. De va väl andra skärmen till halva priset om man köper 2?

Men vad tror ni om den här Samsungen?

http://www.samsung.com/se/products/monitors/tft19/913n.asp

Kontrast 700:1 - räcker för bildbehandling? Är skilnaden mellan 700:1 och 1000:1 stor - alltså klart synlig? Samsungen går nämligen lös på under 4000,-....!

/Andreas

EDIT: 1:700 -> 700:1 :)

japp, kollade du in länken jag la upp? en kompis köpte därigenom för ngn vecka sedan och det kostade 9000 kr och tog ungefär en vecka.

mill skrev:
japp, kollade du in länken jag la upp? en kompis köpte därigenom för ngn vecka sedan och det kostade 9000 kr och tog ungefär en vecka.

Jo, men man måste alltså köpa två skärmar för att få ner priset på dem? Eller har jag missat nått? Tror nämligen att det kan vara svårt att hitta nån kompis som är köpsugen just nu. Och själv behöver jag bara EN skärm :)

nejnej, helt fel. om det är minst 10 som är intresserade kan han få ner priset till 9000 kr.

"han" = nån kille på Dell. det var typ 25 pers ca som samköpet första gången

ahh, fattar nu. hade inte sett att dell hade ngt erbjudande.

det blir samma pris i så fall.

25 ms är för långsamt för film och spel, blir skuggor och eftersläpningar som, iaf jag, retar mig enormt på. Funderade för ett tag sen på att köpa LCD-tv, men det finns inga som tillräckligt bra än (tror att LCD-tv brukar ligga på 25-30 ms). Så ska du spela lite på ditt nya fina moderkort ;-) så köp en snabbare, min 16 ms.

Jag har en ViewSonic VP201b (16ms uppdatering) och den duger utmärkt åt mig för både film och spel.

Innan hade jag en 25ms skärm, och jag tyckte det fungerade bra också (jag är inte jättekräsen när det gäller spel). Anledningen att jag bytte var att jag ville ha högre upplösning, och de 1600x1200 den här har är suveränt för bildbehandling.

/AFE

ANNONS
Götaplatsens Foto