Annons

Svart sammet för insidan av objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

Gigas

Aktiv medlem
Hej, var hittar man en tunn svart sammet/flock med en självhäftande baksida? Jag behöver dämpa ströljus i ett gammalt projektorobjektiv och en sats med mellanringar Jag köpte en rulle med linjerad baksida för många år sedan men kommer inte ihåg varifrån detta kom. Det måste vara mycket tunt så att det inte ger vinjetteringar. Tack på förhand.

Vet ej. Inte vad du frågade efter, men det finns ju den där svindyra färgen som sägs absorbera i princip allt ljus. Om den fäster på metall vet jag inte, men det kan man ju skriva och fråga om.

När jag skulle leta upp URLet hittade jag en konkurrent som säger sig vara bättre, ivf bättre än Black 3,0. :D

Det du efterfrågar är "flocking". Små fiber som limmas på med hjälp av statisk elektrisitet som ställer fibrerna upp. Men den finns att köpa som självhäftande mattor oxå.

Black 4.0 verkar både dyrare och sämre än flocking:

Snabb sökning gav få resultat i sverige:

Man varför är det inte inte flocking på insidan av objektiv då om det är bättre?

Antar att man måste vara försiktig om element rör sig där inne också .Men vill ju inte att en massa små fibrer kommer loss.

Spännande i alla fall.

Man varför är det inte inte flocking på insidan av objektiv då om det är bättre?

Antar att man måste vara försiktig om element rör sig där inne också .Men vill ju inte att en massa små fibrer kommer loss.

Spännande i alla fall.
Det är lite svårt att se vad det är inuti, men någon sorts ojämn matt yta är det i mitt 24-70/2,8. Kan vara sådant eller någon annan ojämn yta. Precis baktill vid bajonetten är det helt klart flockat, likså i motljusskyddet. Just det sistnämnda är väl lite irriterande då det kan fastna damm o dyl i det.

Annars är det rätt vanligt med en matt yta som ser lite gråare ut än becksvart, ibland ojämn i ytan med stegad form. Rätt många av mina Nikon F-objektiv där den bakre linsen inte ligger hela vägen bak ser ut så baktill.

Senast ändrad:
Hej, var hittar man en tunn svart sammet/flock med en självhäftande baksida? Jag behöver dämpa ströljus i ett gammalt projektorobjektiv och en sats med mellanringar Jag köpte en rulle med linjerad baksida för många år sedan men kommer inte ihåg varifrån detta kom. Det måste vara mycket tunt så att det inte ger vinjetteringar. Tack på förhand.

Kanske detta fungerar?

Tack för alla förslag! Det gäller ett äldre objektiv från en projektor som är kromas på ut och insidan. Detta skapar ljusreflexer som jag försöker att råda bot på. Det är lätt att skruva isär objektivet och applicera denna matta yta som gör nytta vill jag tro. D-C-fix har en typ och sedan finns det ett svindyrt tyg från Japan som jag har avskrivet på en gång. Jag har använt detta material tidigare när jag sysslade med makrofotografering men materialet är slut för mig. Själhäftande baksida med rutnät så man klipper lätt till den storlek man behöver. Om man sedan ångrar sig är det bara att dra bort den matta velouren och allt blir original igen.

Kolla med hobbybutikerna, jag köpte för länge sedan självhäftande sammet på tunt papper, hittade en bit som var röd och heter Alkor.

Kanske råkar du ha en industri i närheten som kan flock(a?).
Jag vet att tillverkningen av cykelhjälmar använde den tekniken förr.
O så helt enkelt fråga efter hjälp.
Kan funka med en julkaka som betalning.

Kanske råkar du ha en industri i närheten som kan flock(a?).
Jag vet att tillverkningen av cykelhjälmar använde den tekniken förr.
O så helt enkelt fråga efter hjälp.
Kan funka med en julkaka som betalning.
Är inte villig att lämna käsliga saker till industrin utan vill lösa det själv. Går något fel så är jag arr klandra!

Kolla med hobbybutikerna, jag köpte för länge sedan självhäftande sammet på tunt papper, hittade en bit som var röd och heter Alkor.

Tack för tipset!

ANNONS
Götaplatsens Foto