Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svart/vita bilder i RawShooter / inställning

Produkter
(logga in för att koppla)

J.Weinö

Aktiv medlem
Tog en massa svart/vita & färgbilder i studion igår.
Körde svart/vitt direkt i kameran Nikon D200....

Då jag kikar på bilderna så är de svart/vita i "färg" då jag kikar på dem i RawShooter Essentials, men tar jag t ex. upp bilden i Capture NX så är den svart/vit, samma gäller i Microsoft RAW Image Viewer.

Vad är problemet, hittar inte den felande inställningen i RawShooter Essentials.

Blir tokig på alla dessa råkonverterare :)

Från RAW Image Viewer

Så här är bilderna tagna.
En svart/vit & en färg.

Men i Rawshooter blir båda i färg.
Säkert ett riktigt "skit bakom tangenterna"
fel, så snälla hjälp mig hitta rätt inställning.

Bilagor

• bw_colour.jpg
    bw_colour.jpg
    13.1 KB · Visningar: 189
JAVA skrev:
Då jag kikar på bilderna så är de svart/vita i "färg" då jag kikar på dem i RawShooter Essentials, men tar jag t ex. upp bilden i Capture NX så är den svart/vit, samma gäller i Microsoft RAW Image Viewer.

Kör du råformat är bilderna alltid i färg. Sedan är Capture NX inställd på att ta ner färgen till svartvitt, eftersom den läser den instruktion som finns lagrad från kameran. Det gör tack och lov inte Rawshooter.

mitt förslag är att gör din råkonvertering i färg i Rawshooter eller vilken bra konverterare som helst, sedan konverterar du den till svartvitt i Photoshop med blanda kanaler eller nyans/mättnad. Mycket mer kontroll över bildens utseende.

Stefan

Tack Stefan

Man lär sig något nytt varje dag ;-)
Jag var nog kvar i mitt .jpg tänkande...

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto