Annons

Svarta kopior efter 10 sek exponering...

Produkter
(logga in för att koppla)

bittel

Medlem
Hej.

Jag har ett problem med en Durst Cls450 färgförstoringsapparat. Enda sättet att få någorlunda ok exponerade sv/v kopior är att köra på 2-3 sekunder exponering. Om jag skruvar upp kontrasten till max ( Ilford multigrade) får jag samma ljushet med ca 6 sekunder och om jag använder 10 sekunders exponering blir allt svart. Jag har gått igenom allt men något måste jag missa. Även på högsta kontrastinställningarna blir kontrasterna mycket lägre på kopian än på negativet. Lampan är kollad och är den som anges i manualen (250 W halogen). Någon som råkat ut för liknande problem då det verkar som om jag får alldeles för mycket ljus på fotopappret?

Tacksam för kreativa lösningar/ Micke
 
Du har väl bländat ner objektivet?
Byt till svagare lampa kan ju vara ett alternativ.
 
Gör du små kopior typ 9x12 cm och har ett ljuskänsligt fotopapper så är det kanske inte så konstigt om du får korta tider. Jag tycker jag det låter väl mycket med en lampa på 250w. Jag har 75w opallampor i de flesta av mina apparater, som dock saknar färghuvud. (De har kondensor istället.)
 
Gör du små kopior typ 9x12 cm och har ett ljuskänsligt fotopapper så är det kanske inte så konstigt om du får korta tider. Jag tycker jag det låter väl mycket med en lampa på 250w. Jag har 75w opallampor i de flesta av mina apparater, som dock saknar färghuvud. (De har kondensor istället.)

Apparaten klarar neg mellan 135 och 4x5 tum och jag kör 6x6 neg. Färghuvud verkar ha starkare lampor än apparater med opallampor men apparaten ska klara 135 film så det borde ju inte vara några problem. Kopiorna jag ska köra är 20x25 så de är inte så små. Eftersom apparaten klarar extremt stora kopior så kanske lampan är överdimensionerad.

Jag tänker vidare...
 
Att papperet kräver längre exponeringstid vid hög kontrast är nog OK.
5-10 sek. exponeringstid med stark lampa och nedbländat är nog OK det också.
Har du färska vätskor och papper, rätt spädning?
Har du kanske vänt papperet så att emulsionen hamnat nedåt?

MVH J O
 
Att papperet kräver längre exponeringstid vid hög kontrast är nog OK.
5-10 sek. exponeringstid med stark lampa och nedbländat är nog OK det också.
Har du färska vätskor och papper, rätt spädning?
Har du kanske vänt papperet så att emulsionen hamnat nedåt?

MVH J O

Nyblandad kemi så det ska vara ok och spädd enligt instruktionerna. Emulsionssidan är uppåt hela tiden och pappret är också färskt. Det som jag ser som ett problem är att på 6 sekunder hinner jag inte med någon pjattning eller andra korrigeringar av kopian. Har hittat 75W lampor som stämmer med specifikationerna från limpan jag har nu, förutom styrkan då... Ska testa det och se vad det ger.

Tack för svaren, Micke
 
Hej.

Jag har ett problem med en Durst Cls450 färgförstoringsapparat. Enda sättet att få någorlunda ok exponerade sv/v kopior är att köra på 2-3 sekunder exponering. Om jag skruvar upp kontrasten till max ( Ilford multigrade) får jag samma ljushet med ca 6 sekunder och om jag använder 10 sekunders exponering blir allt svart. Jag har gått igenom allt men något måste jag missa. Även på högsta kontrastinställningarna blir kontrasterna mycket lägre på kopian än på negativet. Lampan är kollad och är den som anges i manualen (250 W halogen). Någon som råkat ut för liknande problem då det verkar som om jag får alldeles för mycket ljus på fotopappret?

Tacksam för kreativa lösningar/ Micke

Anledningen till att du får kontrastlösa kopior även då kontrastinställningen är på max låter som att du framkallar för kort tid så att svärtan inte hinner framträda, vilket säkert har sin grund i att du finner dina exponeringstidertider så korta.

Vad har du för papper? Vissa papper, som ex Kentmere fineprint, är snabba och kan exponeras klart på någon sekund medan andra papper är långsamma, exempelvis Adox Nuance, och kräver tider på 20 sekunder och mer med samma bländarinställning.

/Niklas
 
Anledningen till att du får kontrastlösa kopior även då kontrastinställningen är på max låter som att du framkallar för kort tid så att svärtan inte hinner framträda, vilket säkert har sin grund i att du finner dina exponeringstidertider så korta.

Vad har du för papper? Vissa papper, som ex Kentmere fineprint, är snabba och kan exponeras klart på någon sekund medan andra papper är långsamma, exempelvis Adox Nuance, och kräver tider på 20 sekunder och mer med samma bländarinställning.

/Niklas

Jag framkallar mellan 1,5-2 minuter. Med de kopiorna som blir helt svarta kommer svärtan på ca10-20 sekunder. Jag använder Ilford multigrade men jag vet inte hur snabbt det är i förhållande till andra pappe, vet du möjligtvis det? Ska testa att framkalla under längre tid för att se om se om det blir bättre.

Micke
 
De här stora färghuvudena ju anpassade för att ge normala belysningstider vid lite större förstoringar. Om du istället t.ex använt en Durst M605 (max 6x6) med färghuvud så är lampan i den bara på 100W. Med en 250W lampa blir belysningstiderna kortare. Jag skulle tro att du kan byta till en 100W utan problem, förmodligen samma lamptyp och sockel.

Sen är en del papper ljuskänsligare än andra, och Ilford Multigrade tror jag tillhör de som kräver ganska korta tider. Det långsammaste jag känner till är Fomalux kontaktkopieringspapper, vid kontaktkopiering krävs papper med ganska låg ljuskänslighet.
 
...Kopiorna jag ska köra är 20x25 så de är inte så små...

20x25cm får man nog anse vara en mindre bildstorlek. Min normalstorlek vid kopiering är 30x40cm. Jag tror de flesta papper anpassas i ljuskänslighet för kopiering kring de storlekarna. Vid bl 5,6 - 11 brukar tiderna då ligga i storleksordningen 20 -30 sekunder eller så.
 
De här stora färghuvudena ju anpassade för att ge normala belysningstider vid lite större förstoringar. Om du istället t.ex använt en Durst M605 (max 6x6) med färghuvud så är lampan i den bara på 100W. Med en 250W lampa blir belysningstiderna kortare. Jag skulle tro att du kan byta till en 100W utan problem, förmodligen samma lamptyp och sockel.

Sen är en del papper ljuskänsligare än andra, och Ilford Multigrade tror jag tillhör de som kräver ganska korta tider. Det långsammaste jag känner till är Fomalux kontaktkopieringspapper, vid kontaktkopiering krävs papper med ganska låg ljuskänslighet.

Tack för alla svar! På måndag ska jag fixa en svagare lampa så får jag testa igen. Det är ju svårt att hinna pjatta på några sekunder. Köpte apparaten eftersom den tar alla format upp till 4x5 och jag letar efter en storformatare. Jag använder både 135, 6x6 och förhoppningsvis snart 4x5 så den verkade perfekt för mig men jag antar att man alltid får kompromissa om grejorna ska klara många olika format. Har dessutom objektiv till alla formaten så jag måste ju testa...

Jag ska prova alla förslag jag fått så kanske jag kan posta en färdig och scannad kopia i poolen sen.

Med vänlig hälsning,
Micke
 
20x25cm får man nog anse vara en mindre bildstorlek. Min normalstorlek vid kopiering är 30x40cm. Jag tror de flesta papper anpassas i ljuskänslighet för kopiering kring de storlekarna. Vid bl 5,6 - 11 brukar tiderna då ligga i storleksordningen 20 -30 sekunder eller så.

Ok, då är jag inte så jättelångt från normala tider och med en svagare lampa borde jag hinna göra en del justeringar. Tänkte också köra ett oexponet negativ för att se vilken som är den kortaste tiden som ger maximal svärta. Det kan ge vägledning när exponeringstiderna ska sättas på de riktiga negativen.

Tror du att det skulle kunna hjälpa med att köra ett längre objektiv och då höja huvudet för att få samma förstoringsgrad?

Micke
 
Vilken blandbox använder du? Om du använder den för 6x6 så kan du istället använda den för 4x5 tum, då får du också längre tider.

Till dursts blandboxar så finns det även olika difusionsskivor. Det gick att köpa en som ger mer ljus än den som standard sitter i från början. Du kanske har en sådan.
 
Vilken blandbox använder du? Om du använder den för 6x6 så kan du istället använda den för 4x5 tum, då får du också längre tider.

Till dursts blandboxar så finns det även olika difusionsskivor. Det gick att köpa en som ger mer ljus än den som standard sitter i från början. Du kanske har en sådan.

Jag kör redan med 4x5 blandboxen men jag har inte olika diffusionsskivor. Det kan jag se om jag hittar på ebay. Där finns ju det mesta ;)

Micke
 
Tack för all hjälp. Jag har nu löst problemen genom att använda längre brännvidder än normalt för att kunna ha förstoringshuvudet längre från fotopappret och på det sättet förlänga exponeringstiden. Ljuset minskar ju med kvadraten på avståndet. Jag använder tex 80mm objektivet till småbild och 135an till mellanformat. Det fungerar bra och jag får exponeringstider mellan 30 och 60 sekunder. När jag gör större förstoringar får jag sedan köra "rätt" objektiv till rätt format så fungerar det klockrent.

Har lagt någon bild i min profil nu...

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2691928.htm

MVH Micke
 
ANNONS