Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvit fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Grönbeck

Aktiv medlem
Det jag skulle vilja se är en pool för svartvita bilder. Inte bilder som konverterats till svartvitt i efterhand i något bildbehandlingsprogram utan bilder som tagits svartvita redan vid fototillfället (film/dia/digitalkamera). Anledningen är att man tänker på ett helt annat sätt när man fotar svartvitt jämfört med färg, i alla fall ser jag helt annorlunda på motiv när jag vet att jag ställt in kameran på svartvitt.

Det kräver ju att man kan lita på att alla som publicerar bilder i en svartvit pool är ärliga mot oss andra och mot sig själva när de lägger in bilder så att det verkligen rör sig om "äkta" svartvita bilder. Men det tror jag inte är något större problem, ett visst mått av "fel bilder" får man alltid leva med oavsett kriterierna för poolen.

Samlar man bara sådana här "äkta" svartvita bilder i en pool så blir det förhoppningsvis fler kommentarer kring det speciella i att fotografera just svartvitt. När man sitter och kollar på bilder i största allmänhet så dyker det upp en svartvit bild mitt i alla färgexplosioner, är man då egentligen inte så inne på svartvitt så färgas (lägg märke till ordvitsen här!) man antagligen lite av det och ser inte bilden för vad den är.

Sedan så vore det ju ett ypperligt sätt att helt enkelt visa upp svartvita bilder på, visserligen är Fotosidan främst en kritiksida (något jag själv är en stark förespråkare av) och inte en bildvisningssida men det blir ju alltid en kombination av de båda. Man lär sig även genom att titta även om man inte är så aktiv i övrigt.

Något att satsa på kanske?

Det var någon som hade en liknande, men lite annorlunda idé. Den handlade om att skapa en pool för bilder framtagna i ett traditionellt mörkrum, oavsett om det var färg eller svartvitt. Det tyckte jag var en bra idé, där kan man få kritik även på mörkrumsförfarande etc.

Den här svartvitpoolen måste jag dessvärre förhålla mig skeptisk till. Det känns mer som en teknikkategori, och den finns ju redan. Även om den inte, som i det här fallet, utesluter digitalbilder från spegelreflexer om det inte är tagna med Canon 20D.

Jag t ex tänker i svartvitt hela tiden. Så gott som all fotografi jag ägnar mig åt på privat tid är svartvit. Men min digitalkamera har inte ens något svartvitt läge.

Jag förstår hur du menar Jim, även om jag inte hänger med riktigt angående spegelreflexer och 20D (jag är inte så haj på det där). Och tyvärr så blir somliga fotografer utelämnade ur en sådan här pool eftersom de inte har möjligheten att fotografera svartvitt. Det är ju oundvikligt, men som jag har förstått det så är inte tanken att alla MÅSTE kunna lägga in bilder i alla pooler. Eller har jag förstått fel? Ibland finns inte förutsättningarna pga teknik, ibland inte för att man inte varit på samma plats som vissa andra osv.

Det jag tycker vore bra med en sådan här pool är att man då slipper det där "jag tog en färgbild och gjorde om den till svartvitt och VOILA vilken häftig bild det blev". Inget fel med det visserligen, jag gör själv så då och då. Men jag upplever en enorm skillnad när jag tar bilden i svartvitt från början, jag tänker helt annorlunda när jag tänker igenom bilden innan knäppet. Det är det som är det väsentliga kring en sådan här svartvit pool, inte något teknik-tjafs utan att man ska tänka svartvitt redan när man fotar. Somliga kanske gör det ständigt och jämt oavsett färg eller svartvitt, men jag tror inte att de flesta gör det.

Kanske man till och med får fler att börja fota svartvitt om det finns en sådan här pool? Det vore en bonus... :)

Nu när jag satt och läste igenom gamla diskussioner jag varit inblandad i så hamnade jag här igen och upptäckte att jag ställer mig lite frågande till en del sagda saker:

jimh skrev:
Det var någon som hade en liknande, men lite annorlunda idé. Den handlade om att skapa en pool för bilder framtagna i ett traditionellt mörkrum, oavsett om det var färg eller svartvitt. Det tyckte jag var en bra idé, där kan man få kritik även på mörkrumsförfarande etc.

Den här svartvitpoolen måste jag dessvärre förhålla mig skeptisk till. Det känns mer som en teknikkategori, och den finns ju redan. Även om den inte, som i det här fallet, utesluter digitalbilder från spegelreflexer om det inte är tagna med Canon 20D.

Jag förstår inte varför det skulle vara en bättre idé att ha en intressepool för bilder framtagna i ett traditionellt mörkrum än vad det skulle vara att ha en intressepool för svartvita bilder.

Varför blir det ena "teknikrunk" och inte det andra?

"Teknikrunk är en term jag såg i forumet idag som jag tycker var rätt så fyndig, det som avses är att tekniken som ligger bakom är viktigare än resultatet samt att teknikdiskussioner tar överhanden istället för diskussioner om komposition, ljus etc. Att jämföras med de som är mer intresserade av hur projiceringen till skärmen på tv-apparaten går till än av filmen som visas på den, eller som bryr sig mer om processorn i datorn än vad man kan göra med datorn, eller som tycker att det viktigaste med en bil är vilket emblem som visas på motorhuven och inte sådana saker som körkomfort, ekonomi eller säkerhet.

Har man en pool för traditionella mörkrum så utestängs alla vi som fotar digitalt, varför är det bättre än att ha en pool för svartvitt där några få utesluts därför att deras digitalkameror inte har svartvita lägen?

Det finns idag en pool för alternativa mörkrumstekniker, där har jag inte en chans eftersom jag som sagt inte fotar analogt. Det är ok? Det är ju en teknikkategori om något är; inte bara måste jag fota analogt utan jag måste även framkalla själv och dessutom göra det på ett lite mer "udda" sätt. Det är ok men inte en pool för svartvita bilder?

Det känns mer som en teknikkategori, och den finns ju redan. Även om den inte, som i det här fallet, utesluter digitalbilder från spegelreflexer om det inte är tagna med Canon 20D.

Vad finns redan var? Jag förstår faktiskt inte alls... Och det där med uteslutning av digitalbilder från spegelreflexer om det inte [....] får du gärna förklara för här begriper jag verkligen ingenting alls. Här har vi teknikrunk av allra ädlaste slag...

För att förtydliga mitt förslag:
Det spelar ingen roll vilken kamera man tar bilden med, om det är en digitalkamera eller en analog kamera. Det spelar ingen roll hur kameran gör den svartvita bilden (om det är "äkta" såtillvida att digitalkameran endast tar in svartvit information eller om kameran tar in i färg och sedan gör någon konvertering innan den sparar, jag har ingen som helst aning om hur det där fungerar och det intresserar mig inte det minsta heller) och inte heller spelar det någon roll om man scannar in en svartvit bild i färgläge till datorn. Det är endast tekniktjafs och teknikrunkar man så missar man hela poängen.

Det handlar om att tänka svartvitt när man tar bilden, det handlar om att inte göra om en färgbild till svartvitt i efterhand eftersom man då kan förmodas ha komponerat bilden med färger i åtanke. Jämför med att ta en bild i färg på en blomsteräng:
Det finns många färger i bilden och bara där kanske bilden blir kanonbra i färg. Det är "bara" att lyfta kameran och knäppa, det kanske är så att man är ute efter just färgexplosionen. Fotar du däremot svartvitt så ser man ju ändå inte alla de röda och gula nyanserna, man ser inte hur de kontrasterar mot det gröna gräset och den blå himlen. Det finns endast gråskalor och ljusskiftningar. För att skapa en bra bild måste man följdaktligen tänka annorlunda när man komponerar och se bortom färgerna och hitta motiven någon annanstans.

Och det är det svartvitt fotograferande handlar om för mig; jag ser världen i färg när jag betraktar den, men när jag lyfter kameran och knäpper bilden så gör jag en svartvit tolkning. Jag tvingar mig själv att se bortom färgerna och hitta andra kontraster, ljusspel och konturer. Det är inget teknikrunkande utan bara ett annorlunda sätt att tänka när man fotograferar.

Har man möjligheten att stoppa in svartvit film i kameran, eller om man har ett svartvitt läge på digitalkameran, så kan man fota svartvitt. Det är inte samma sak som att göra om en färgbild till svartvitt i Photoshop, det är därför jag vill ha en svartvit pool. Och sedan skiter jag högaktningsfullt i spegelreflexer...

Senast ändrad:
Det ligger en poäng i det du säger. Själv har jag i något forum förespråkat endast analogt svartvitt i en pool eftersom hantverket och tekniken är så speciell i sig och att mycket av uttrycket i bilden ligger i själva mörkrumshantverket. Men att tänka svartvitt från början är ju ändå i ett visst avseende ganska lika för båda. Håller också med om att färgfotografering och svartvitfotografering är väldigt olika just pga att färgerna ska översättas i gråskala och har därför även starkt förundrats över att avancerade digitala spegelreflexer inte har något svartvitläge (för att kunna få en hum om slutresultatet, även om det inte, som på min digitalkompakt, går att se bilden i svartvitt redan innan exponeringen). Jag har själv väldigt svårt för att samtidigt fotografera i svartvitt och färg, just pga de olika tänkesätten. Men som jag ser det bör det ändå finnas en separat pool för analogt svartvitt i mörkrum eftersom slutresultatet är en svartvit silverhaloidkopia på papper och att bildens uttryck sitter mycket just i själva mörkrumsarbetet. Och det vore inte heller fel att ha en pool för enbart digitalt svartvitt eftersom den tekniken ju också har sin egenart. Jag förstår inte heller att du tycker det är tekniktjafs att scanna en svartvit bild i färgläge för att få fram den ton man åstadkommit och som är en viktig del av bildens uttryck? Se t.ex denna bild. Är jag en teknikrunkare för att jag scannat den i färgläge?

Graal skrev:
Jag förstår inte heller att du tycker det är tekniktjafs att scanna en svartvit bild i färgläge för att få fram den ton man åstadkommit och som är en viktig del av bildens uttryck? Se t.ex denna bild. Är jag en teknikrunkare för att jag scannat den i färgläge?

Du missförstod mig, det är inte tekniktjafs eller teknikrunkeri att scanna bilder i färgläge. Det jag menade var att om man ska börja diskutera vad som "får" finnas i poolen så hamnar man alltid i teknikdiskussioner. Se bara på svaret som inkom från Jim Heikkinen där han skriver "...som i det här fallet, utesluter digitalbilder från spegelreflexer om det inte är tagna med Canon 20D". Det är inte teknik min idé handlar om utan tankesättet när man fotar, det jag menar är att det inte spelar någon som helst roll hur tekniken bakom den svartvita bilden ser ut så länge man inte gjort om den till svartvitt i efterhand på datorn. Det gör alltså inget att den svartvita bilden scannats in i färgläge, så länge det inte rör sig om en färgbild som scannats in och sedan konverterats till svartvitt i datorn. För då har man missat det svartvita tänket...

I övrigt så tycker jag fortfarande att allt prat om spegelreflexer är tekniskt mumbo-jumbo i den här diskussionen, något jag inte efterlyst och till varje pris egentligen vill vara utan eftersom det som jag redan sagt många gånger inte handlar om teknik. Att jag dessutom inte har en aning om vad spegelreflexer är för något gör säkerligen sitt till...

Ok då förstår jag vad du menar. Jag missuppfattade dig på den punkten. Ursäkta min lilla reflektion.

Det ligger mycket i det du säger. Det är en helt annan sak att tänka svartvitt från början. Men då många som gör svartvita digitala bilder tydligen ändå tar dom i färg för att i efterhand ha större möjligheter att styra gråtonerna genom redigering med färgkanaler i PS så undrar jag om det är så lyckat med ett sådant forum? Alla dessa som använder den tekniken skulle ju i så fall uteslutas?

Graal skrev:
Alla dessa som använder den tekniken skulle ju i så fall uteslutas?

Japp, de skulle uteslutas därför att de tar en färgbild och sedan konverterar den till svartvitt. Inget fel i det, absolut inte, jag gör själv så ibland. Men tanken med en sådan här pool skulle vara att tänka i svartvitt redan innan knäppet, visst kan man ju tänka svartvitt och ha i åtanke att man ska konvertera i efterhand men ändå knäppa i färg. Visserligen inget fel i det, och det är givetvis mycket svårt att kontrollera om folk gör "rätt". Men lite får man lita på folk och skulle det vara så att folk ändå lägger upp "fel" sorts svartvita bilder så är det någonting man får ta. Andemeningen med poolen skulle ändå vara "svartvitt direkt i kameran" och sedan får man helt enkelt acceptera ett visst "spill". Poolens syfte uppnås ändå om någon helt medvetet knäpper färgbilder i syfte att konvertera dem i efterhand.

Inte för mycket benhårda regler som reglerar vad man får och inte för göra utan mer en pool där tanken bakom är tydligt definierad och sedan överlåts mycket till fotograferna att följa riktlinjerna.

Och du Nils, missförstånd är helt tillåtna i min värld. Ursäkten accepterad. :)

ANNONS