Annons

Svartvit från 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

s60761

Aktiv medlem
Tänkte prova att fota svartvit med 350D. Den har ju lite inbyggda filtereffekter gult, rött, kontrastjusteringar osv.

Kan vara kul att lära sig lite mer om svartvit eftersom man kan se resultatet hjälpligt genast på skärmen, och således se det svartvita resultatet direkt ute i fält. Fotar man i färg tycker jag det är lite svårt att lära sig det svartvita resultatet eftersom produktionen blir så låg i photoshop med konvertering från färg till svartvit.

Behöver några tips på inställningar för svartvit:

Vitbalans inställning?
Höga eller låga kontraster?
Konturskärpa inställning?
Vilket filter gult, rött?
Färgrymd inställning?
Toningseffekter?

På jakt efter svartvit fotokunskap (digitalt). :)

s60761 skrev:
Tänkte prova att fota svartvit med 350D. Den har ju lite inbyggda filtereffekter gult, rött, kontrastjusteringar osv.

Behöver några tips på inställningar för svartvit:

Vitbalans inställning?
Höga eller låga kontraster?
Konturskärpa inställning?
Vilket filter gult, rött?
Färgrymd inställning?
Toningseffekter?

På jakt efter svartvit fotokunskap (digitalt). :)

Eftersom de flesta som hållt på ett tag med digital svartvit fotografi föredrar att göra konverteringen i Photoshop, så tror jag det blir svårt att hitta så mycket information hur du ska ställa in kameran.

Vill du däremot fotografera i färg och sedan konvertera den till svartvitt har jag ett funktionsmakro som jag använder för konverteringen av bilden till svartvitt. Du kan ta en hel mapp och sedan konvertera alla bilder i mappen till ett antal olika varianter på svartvitt. Sedan kan du öppna varje bild och välja vilken konverting som du vill använda.

Du hittar den på www.profiler.nu/kursdok.html

MVH/Stefan

s60761 skrev:
Ska man eftersträva höga eller låga kontraster vid svartvit?

Menar du i kameran? I så fall, låg kontrast. Det är mycket enklare att höja kontrasten senare. Att sänka en alltför hög kontrast är alltid svårare, om det ens är möjligt.

Stefan

Just för 20D(och då även 350D) så har jag funnit att de ger bra svart-vita bilder som man sällen behöver göra mycket med utan att höja kontrasten litegranna. Speciellt om man använder filter. Framförallt så gillar jag möjligheten att använda RAW+JPG och då se den svart-vita JPG-filen direkt i displayen. Ofta är den fullt användbar och vill man ha färgen kvar så har man ju RAW-filen.

Grön-filterinställningen tar t.ex bort röda nyanser, så om du plåtar människor kan den vara en fördel om du vill efterlikna film. Film är ju som bekant mindre känsligt mot röda våglängder så det blir ofta mörkt på film. På en digitalkamera så så blir röda nyanser annars ofta vita vilket ser konstigt ut när det gäller t.ex hy eller läppar på människor.

Röd-filter tar ju bort lite blått, så det kan med god effekt användas för att förstärka kontrasten i en blå himmel likt ett polfilter. Längst ner på den här sidan finns några exempel på hur filtrerna påverkar bilden.

Maste sucka lite tungt. Vist far folk gora som dom vill men jag tycker personligen att om man nu vet vid fotograerningen att man vill ha ett svartvitt slutresultat sa ar det vall bara att stoppa sv-film i sin gamla trogna kamera o ga ut. Har varit ute med o platat svartvitt idag o igar (trots att jag ager en digitalkamera) och all kansla kom tillbaka o jag livet vart vart att levas igen....ler

Tack Peter användbar information. :)

När man använder det inbyggda filtret i kameran ska man höja kontrasten lite då (i kameran)?

raw + jpg i svartvitt läge är ju klart intressant då man även får en full färgbild samtidigt.

Har du använt dig av olika inställning på Konturskärpa när du fotat s/v?

Jag tror man kan lära sig mycket att foto s/v på fältet, och få känsla över s/v tänket.

Stefan har rätt i att det rent tekniskt är bäst att göra bilderna svartvitt i datorn, men det är en kreativ kick att se bilden ganska färdig i bilden. Är man inte van svartvittfotograf kan det vara svårt att se vilka motiv som blir bra i svartvitt, då underlättar svartvittläget. Dessutom är det så roligt så man plåtar mer bara av den anledningen.

mc bruno skrev:
fotograerningen att man vill ha ett svartvitt slutresultat sa ar det vall bara att stoppa sv-film i sin gamla trogna kamera o ga ut.

Varför ska jag behöva vara tillfreds med lägre kvalitet bara för att jag vill göra svartvita bilder.

Stefan

mc bruno skrev:
Maste sucka lite tungt. Vist far folk gora som dom vill men jag tycker personligen att om man nu vet vid fotograerningen att man vill ha ett svartvitt slutresultat sa ar det vall bara att stoppa sv-film i sin gamla trogna kamera o ga ut. Har varit ute med o platat svartvitt idag o igar (trots att jag ager en digitalkamera) och all kansla kom tillbaka o jag livet vart vart att levas igen....ler

Visst! Nu äger jag ingen gammel filmkamera så jag får hålla mig till lite mordernare verktyg á 2000-talet. *skämtar*

Sedan slipper man en del filmkornighet(brus) :)

Men visst vad beträffar s/v så har nog film övertaget med avseende på kvalitet.

s60761 skrev:

Om du jämför en bild från en bra digital kamera med en bild från en småbildskamera är det många av de som jag har blindtestat på som föredrar bilden från en digital kamera.

Stefan

s60761 skrev:

Nej det kan man inte påstå. Som bäst är det jämt skägg med 350D/20D.

Ska du ha riktigt valörrika svartvita bilder från film så är det mellanformat som gäller. Småbild är ingen vidare måttstock för kvalitet, och digitaltekniken är redan förbi.

Jo men kannslan grabbar, tank pa kanslan. Tycker inte man lar sej att plata svartvitt med en digitalkamera. Usch vad jag later gammal. Maste fortydliga att jag bara ar 19.
Skulle digi-kvalten vara battre? Tank en bild som inte bestar av pixlar, bara att vackert korn.
Skulle vara intressant att se en sv digitalprint jamfort med en riktigt kopia o se vilken kanslan finns kvar i.
Nej min D60 kommer jag aldrig alska mer an min Eos 30.

Starta en VS-tråd om det nu är så viktigt. Nu var ju frågan som allmänt bekant ligger under forumet "Canon Digitalt" ställd om det svartvita läget på 350D, en digitalkamera.

Precis motager gärna lite mer info ang. inställningar på 350D för att nå bästa resultat för s/v.

Ger dessa "mjuk" filter samma kvalitet som att montera ett ex. röd filter direkt på objektivet?

Inte helt, då man förlorar lite nivåer, men i svart-vitt är det knappast något som märks. Det som är jobbigt kan vara att du bara har den styrkan, thats it. Men bevkvämt är det, och skulle det inte falla allt i smaken så kan man ju dra till det sista i efterbehandlingen.

ANNONS
Götaplatsens Foto