Annons

Svenska Amazon?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Att man inte vill ha med företaget att göra? De brukar ägna sig åt sådant som att man måste avaktivera automatisk ifyllnad av uppgifter (som inte är baserad på lokala kakor), vilket givetvis också bygger på registrering, liksom insamling av personnummer även om man bara vill betala med kort.
På den webbshop vi har på jobbet behöver man inte ange personnummer vid kortbetalning (och det går via Klarna).

Angående Amazon har jag inte handlat från den svenska sidan ännu, men jag har köpt hundratals böcker via deras Kindle Store i USA, och en hel del prylar från Amazon UK utan några som helst problem. Böckerna köper jag där för att det inte finns någon annan som har lika stort utbud av e-böcker på engelska, och de funkar bra att läsa på både telefon och deras egna e-bokläsare. De prylar jag köpt från Amazon har jag köpt där för att de helt enkelt inte gått att få tag på i Sverige.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag betalar dessutom alltid via bank då jag INTE alls gillar att affärsvärlden fått bankerna att att sänka säkerhetsribban något enormt med detta slappa användande av Bank-ID med usel säkerhet i jämförelse med exv. Nordea som både kräver personnummer och en publik och en privat kod när de genererar ett lösenord som räcker 40 sekunder.
Du får gärna utveckla det. Bank-ID är common idag används överallt?

Har själv börjat använda ett P.F.C-kort, där man Svishar över det belopp man behöver vid internetköp. Vill man inte använda Bank-ID så blir det svårt tycker jag,
 

Modelle

Aktiv medlem
Har beställt en del saker och har rätt dålig erfarenhet visst om man beställer standardsaker så fungerar säkert amazon bra men då köper jag hellre av en svenska återförsäljare. Det saker jag har beställt så har ungefär 40% procent aldrig skickats eller inte kommit fram. Kontakta man då amazon så är det allt we will do everything to fixa this problem och slutar alltid med att de betalar tillbaka pengarna.

Problemet är att jag är inte sådan som nöjesshoppar utan jag köper saker för att jag vill ha dessa och har användning av de men den logiken finns inte hos amazon.

Så slutsatsen är man köper bara där i absoluta nödlägen och man ska inte ha bråttom även om amazon skriver att det levereras inom en vecka.



Köp hellre hos B&H om det är fotoprylar.
Jag gjorde i i fredags 22/1, fyra olika köp på svenska Amazon. Specifika kamerarelaterade köp. 2 lika specialverktyg för att öppna objektiv + nivelleringshuvud för stativ (Novoflex) och en Fotodiox Pro adapter, Exakta till Sony E. Två köp var från samma säljare. Jag fick besked i lördags 23/1 att samtliga varor skickats utom en av 2 från samma säljare som restnoterats och därför splittrade de beställningen för min skull. Tre av varorna kom i måndags 25/1 varav två sampackats. En från Tyskland och en från Kina. Den fjärde som restnoterats kom i går tisdag 26/1. Noteras kan att Post Nord levererade till utlämningsstället under fm. i stället för em. som alltid är leveranstid i vanliga fall. Vad mer kan jag önska?
 
Senast ändrad:

nyanders

Aktiv medlem
I söndags kväll beställde jag en fjärrutlösare och en ledbelysning till min kamera. Jag kunde hämta grejorna på mitt uthämtningsställe idag efter lunch, det tycker jag var fantastiskt snabbt. Det kom från Polen, det verkar som de har ett lager där.

Den kinesiska ledbelysningen var tyvärr DOA, men det var bara att gå in på Amazon.se och reklamera, skriva ut en gratis returfraktsedel och lämna in hos mitt ombud. Pengarna får jag tillbaka när de tagit emot returen.

Hittills har jag gjort tre olika beställningar från Amazon.se och det har funkat bra.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Att beställa en vara och få den efter tre arbetsdagar är inget unikt för Amazon. Jag handlar mycket på internet och har gjort så sedan starten. Ett e-företag idag som inte kan hantera sina leveranser blir inte långvariga. Har dock inte handlat från Amazon, tycker de produkter jag är intresserad av, har Amazon inget bra utbud av, det är rörigt och många gånger med bristfälliga beskrivningar.

SVD har nu en artikel om Amazons etablering i Sverige, tyvärr är artikeln låst bakom en betalvägg. Någon kanske har läst den?
 
Senast ändrad:

nyanders

Aktiv medlem
Att beställa en vara och få den efter tre arbetsdagar är inget unikt för Amazon. Jag handlar mycket på internet och har gjort så sedan starten. Ett e-företag idag som inte kan hantera sina leveranser blir inte långvariga. Har dock inte handlat från Amazon, tycker de produkter jag är intresserad av, har Amazon inget bra utbud av, det är rörigt och många gånger med bristfälliga beskrivningar.

SVD har nu en artikel om Amazons etablering i Sverige, tyvärr är artikeln låst bakom en betalvägg. Någon kanske har läst den?
Min erfarenhet när jag handlat från företag som säljer via ebay.co.uk, före brexit, är att leveranstiden har varit betydligt längre. Och då har jag handlat från företag inom EU.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Kan bara hålla med och jag är glad att Fotosidan verkar ha valt något annat upplägg siste jag betalade. Jag förstod aldrig varför de skulle slanga våra case via någon avbetalningsupplägg hos Klarna by default när det inte ens handlade om något annat än immateriella licenser för mångas del.
Vi var bland de första att testa Klarnas checkout (från att nyttjat Payer) och det har fungerat mycket bra rent tekniskt och inte minst så slipper vi lägga ner tid och pengar på påminnelser och kundförluster (vilket är betydande kostnader). Deras prissättning för sin tjänst är dessutom väldigt attraktiv. För oss gav det en oerhört smidig utcheckning för kunder. De som ville kunde betala med kort och de som ville med faktura (mot att man tog stort eget ansvar på att betala i tid). Det var lite sådär att de hade ett dotterbolag som levde på påminnelseavgifter (nu verkar de återigen understryka att de inte vill ha det via denna sponsrade artikel https://digital.di.se/brandstudio/klarna/klarnas-sverigechef-vi-vill-inte-ha-intakter-fran-paminnelseavgifter/) men sen intåg av deras app är det svårt att missa en faktura. Med påslaget BankID för köp så är säkerheten väldigt hög.

Vi har numer flyttat av avtalstekniska skäl till Billogram för den del produkter, men erbjuder även Klarna och Paypal.
 

Cygni

Aktiv medlem
Många har nog en lite märklig bild av Amazon. I själva verket är det ju så att det finns (minst) tre huvudkategorier av varor:

1) Säljs av Amazon själva
2) Säljs av någon annan som anlitar Amazon för lagerhållning och distribution
3) Säljs av någon annan där Amazon förmedlar affären
Samma som CDON har börjat med.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Jag har bara positivt att säga om de två beställningar som jag gjort hos Amazon.se

Jag har tidigare använt engelska och tyska Amazon och även varit nöjd med dem.

Jag är även positiv till Klarna. Jag använder deras app och väljer alltid 14 dagars faktura när det finns. Annars betalar jag med mitt Klarna kort. Appen påminner om jag är på väg att glömma betala. De få gånger jag inte fått leverans från t.ex. wish har Klarna hanterat det bra. Bättre än vad Paypal gör idag. De har blivit sämre sista åren tycker jag.
 
Är lite sugen. Har blivit "terroriserad" av fantastiska bilder på trollsländor och fåglar och har sneglat på Sonys 200-600 till min A7iii men tyckt att 24000 är svettigt för mig som till-och-från hobbyknäppare. På Amasån kostar samma lins 18000...väldigt stor skillnad faktiskt... hade sparat pengar till vindsurfinggrejor egentligen....hmmmm
 

Lamphus

Aktiv medlem
Är lite sugen. Har blivit "terroriserad" av fantastiska bilder på trollsländor och fåglar och har sneglat på Sonys 200-600 till min A7iii men tyckt att 24000 är svettigt för mig som till-och-från hobbyknäppare. På Amasån kostar samma lins 18000...väldigt stor skillnad faktiskt... hade sparat pengar till vindsurfinggrejor egentligen....hmmmm

Hade samma dilemma för ett år sen ca, skaffade från e-infinity för ca 18000. (Rabatten för 100-400 var väsentligen större men jag var inte lika intresserad av den). Köpte för ett par veckor sen FE 90 2,8 Macro från svenska Amazon efter att ha sett att den kostade lika mycket som på tyska(fast med 25% moms och inte 20 eller vad nu D har), vilket var ett antal tusen billigare än svenska handlarnas pris även med winter cashback. Blev levererad en dag senare, fick mail om att leveransen var försenad. Känner en annan som handlat från svenska Amazon och denne fick exakt samma mail och resultat. Hursomhelst har E-infin och Amazon en sak gemensamt förutom priser - de packar objektiv med minimalt skydd runt oranga Sony-boxen. I båda fallen rörde sig om en tunn kartong runt den oranga med skydd på en sida av sex. Amazon är inte omöjliga att returnera saker till men vem har tid eller energi för sådant?
 

netstorm

Aktiv medlem
Det saker jag har beställt så har ungefär 40% procent aldrig skickats eller inte kommit fram. Så slutsatsen är man köper bara där i absoluta nödlägen och man ska inte ha bråttom även om amazon skriver att det levereras inom en vecka.
Blir nyfiken på vad det är för saker du beställt och av vem. Jag har lagt ett trettiotal beställningar sedan de kom till Sverige och bara en gång råkat ut för att paketet inte kom fram. Det var vid årsskiftet som DHL stoppade paketet och återsände det till avsändaren p.g.a. att gränsen stängdes vid Brexit/covid.

Har fått intrycket att problem främst uppstår när man beställer felprisade produkter av kinesiska tredjepartssäljare men då står det tydligt.
 

PMD

Aktiv medlem
Är lite sugen. Har blivit "terroriserad" av fantastiska bilder på trollsländor och fåglar och har sneglat på Sonys 200-600 till min A7iii men tyckt att 24000 är svettigt för mig som till-och-från hobbyknäppare. På Amasån kostar samma lins 18000...väldigt stor skillnad faktiskt... hade sparat pengar till vindsurfinggrejor egentligen....hmmmm
amazon.se tycks inte vara med på prisjakt, så man får se upp lite. 6000 kr kan man ju ha roligare för.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Övertecknad var till att börja med skeptisk till Klarna av flera skäl, som jag inte skall gå in på för det är historia, men har totalt bytt fot.

Jag finner Klara idag vara mycket smidigt och enkelt att betala med - kopplingen till min bank fungerar helt problemfritt och ger mig en snabb möjlighet att kolla att allt är OK.

Mapputvecklarna gör dock det klassiska felet att inte ta in fullständiga noviser för betatestningarna - Klarnas app är inget under av tydlighet, men fungerar bra när man skingrat dimman.

Jag har handlat en hel del från Cyberphoto under många år och tog ett samtal med deras VD för några år sedan om saknaden av Klarna.
Han berättade att de testat Klarna men bytte till Svea Ekonomi, som jag använt några gånger och inte gillar - med Klarna i tanken.

Jag tolkade Cyberphotos motstånd mot Klarna så, att det hade att göra med deras avgifter hos dessa aktörer, men kan ha fel......

Vad gäller Amazon.se så har jag testat det och det fungerar som andra Amazonsajter jag nyttjat: den engelska och tyska, dvs bra!
När läser man produktbeskrivningarna på .se-varianten, får man sig dock ofta ett gott skratt..... och det kan ju pigga upp.......

Vill minnas att jag sett Amazon.se på prisjämförelse-sajter
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
I lördags la jag beställning på en pryl som enligt beskrivning skulle kunna levereras till mig på onsdag.
När jag lagt beställningen fick jag besked att den kommer på tisdag.
Den kom idag, måndag, på förmiddagen.

När man överträffar förväntningarna på det viset förändras förväntningarna. Nästa gång räknar jag med leverans dagen innan jag beställer :)
 
ANNONS