Annons

System eller digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

emmaamina

Ny medlem
Jag har fotat med min ixus 60 sedan flera år tillbaka men eftersom det inte är någon avancerad kamera så har jag verkligen tröttnat på att vara så begränsad i mitt fotande!

Har funderat på en panasonic dmc lx3 eller en olympus e-420. De är så olika att det är svårt att välja, och sedan är jag inte insatt i fotovärlden med allt vad den erbjuder så jag vet inte om dessa kameror står sig för mitt fotointresse. Vet ni bättre kameror i samma prisklass så säg gärna till!

Behöver all hjälp jag kan få! Ska jag ta steget till system eller ska jag ta det säkra kortet och satsa på en halvsystem som lx3:an, eller kan ni helt enkelt föreslå en bättre kamera i samma prisklass? (3000-5000 kr)

Först en liten korrigering. Båda de kameror du nämner är digitala. LX3 är en digital kompaktkamera och E-420 en digital systemkamera. Det är fel att kalla LX3 för "halvsystem", bättre då kompetent kompaktkamera.

Nåväl, nog om det. Det avgörande tycker jag är vilken budget du har och hur du ställer dig till storleken på en systemkamera. En systemkamera tenderar att bli lite dyrare än vad man först tänkt sig då man gärna vill dra nytta av dess fördelar och skaffa kompletterande objektiv och blixtar - det är ju det som är "system kamera".

Om du kan tänka dig att köpa begagnat eller att lägga på några kronor i budgeten och du kan acceptera att bära på en kamera som inte går ner i fickan - ja då skall du absolut titta lite närmare på en systemkamera. Det är betydligt roligare att fotografera med en sådan då den har en riktig sökare, snabbare handhavande, lättare inställningar etc. Min uppfattning är att en systemkamera är betydligt lättare att hantera än de avancerade kompakterna.

Sedan vilken märke du skall välja, ja det är mycket en fråga om tycke och smak. Har du någon kompis som har ett visst märke, köp samma så ni kan låna gluggar av varandra och utbyta erfarenheter.

Lycka till!

ANNONS
Götaplatsens Foto