Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

system error på Nikon Coolpix 950

Produkter
(logga in för att koppla)

elingseva

Aktiv medlem
Jag var modig nog att låna ut min gamla Nikon Coolpix 950 till min 12-åriga dotter en vecka. När hon kommer hem så har dels batteriluckan helt gått sönder, dels surrar hela kameran när man sätter på den (låter som att fokuseringen jobbar eller något) och så dyker texten "system error" upp i displayen - sen lägger den av.

Är det idé att laga kameran? Andrahandsvärdet ligger på ca 1500kr.

Min dotter berättade att hon råkat slå i kameran mot ett bord när hon sprang. Senare hade hennes kompis råkat pillra sönder batteriluckan.

Vad tror ni? Är det smartare att bara kassera kameran direkt? Jag funderade på om system-errorn skulle kunna gå att laga programvarumässigt?

Synd på en så härlig kamera. Jag har skänkt min till min 12-åriga dotter... kanske ska ta tillbaka den;-)

Andrahandsvärde 1500, det är nog inte lönt att reparera den för att sedan sälja den. Men om du vill behålla den så kan jag berätta att det inte är så dyrt att lämna den för diagnos. Jag kvaddade (själv) batterilucka och display. Reparationen gick på 1200 och kostnaden för diagnos blev noll eftersom jag valde att reparera den.

Surrandet kommer av att kameran ställer in senaste brännvidd, det finns ett menyval som bestämmer om den ska göra det eller ej. Att det sedan blir error och avstängning tyder på att den inte kan göra det den vill. Troligtvis fick optiken en smäll också, kan vara enkelt att fixa på verkstad.
Men programvarumässigt, nej jag tror inte det funkar.

ANNONS
Götaplatsens Foto