Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tänkte börja ta betalt för att ta porträttbilder i min studio. Förslag på pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

l.dieden

Ny medlem
Hej.

Efter att i två års tid försökt klämma in blixtarna, bakgrunder och liknande i min lägenhet har jag äntligen lyckats hitta en lokal i källaren som jag får hyra till ett förmånligt pris. Tidigare så fotade jag bara hobbyprojet med vänner och liknande, men nu tänkte jag att ta in "kunder" i min nya studiolokal. Jag har all utrustning som behövs för att ta riktigt bra studiobilder.

Jag hade tänkt ta en timme i studion + lätt retusch på X antal foton. Bilderna skulle ges på CD.

Men vad har ni för förslag på priser/ vad tar ni?

Jag arbetar inte riktigt enligt ditt koncept men jag tar FRÅN 650.- ink moms för ett album om 8 bilder. Då är bilderna 9 x 12 eller 13 x 13 i ett s.k. skinnalbum (papp från PeMi Tryck). Inga digitala bilder ingår i priset.

En normal porträttfotografering brukar landa på omkring 1 000.- med någon extra förstoring, kanske något syskon osv men fortfarande inga digitala bilder.

Jag vill ogärna släppa digitala bilder "hur som helst". När jag tar fram pappersbilder, så väljer jag beskärning, korrigerar bilden ton, skärpa och allt det där och väljer ett labb med en profil och "rätt papper". Slutprodukten skall ändå visa mitt arbete. Lämnar jag en digital bild, så vet jag inte hur den kommer att framkallas och i sämsta fall ge mig dåligt rykte. (Allt i stora drag)

//Micke

Jag förstår. Men huvuddelen av mina kunder skulle vara universitetsstudenter då min marknadsföring huvudsakligen skulle gå genom "Word by mouth" och att jag träffar folk som är intresserade. Grejen är då att de flesta kommer att vilja posta dem på facebook (Ugh... Facebook... Hatar deras sätt att ta ägarskapet av bilderna.) och liknande. Jag skulle skriva i avtalet att de inte får redigera bilderna eller trycka dem utan att gå genom mig. (Skulle ge dem till dem i facebook-lämplig upplösning vilket inte passar de flesta labb.)

Jag vet att detta kan låta extremt naivt och amatrörmässigt av mig, men det är det jag har tänkt mig.

Tar gärna feedback på min affärsidé också. Jag vet kanske inte riktigt vad jag ger mig in på.

Om dina kunder mer eller mindre enbart kommer att använda dina bilder på facebook, så behöver de inte särskilt stora bilder i hög kvalite. Om du säljer en digital bild där längsta sidan är 640 px och i upplösning 72 alt 96dpi då lär de inte kunna göra så mycket med bilden men den fungerar utmärkt på en skärm.

ANNONS
Götaplatsens Foto