Annons

Ta bort ignorerade foton

Produkter
(logga in för att koppla)

Llindberg

Aktiv medlem
Finns det något enkelt sätt att ta i Lightroom CC ta bort bilder som är ignorerade (X)? I Classic kan man välja under Foto ta bort avvisade foton men hittar inte något sådan i cloud-versionen. Eller har jag missat något?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag hittade inget för X markerade, men om du istället väljer att poängsätta foto så finns ett sorteringsval som är ej poängsatta, därefter kan man välja markera alla, göra en högerklick och ta bort alla antingen från LR eller från disk
 

niniz

Aktiv medlem
På min tid i LR så klicka på foto och ta bort avvisade foton sedan välj för katalog eller disken.
Har för mig man kunde högerklicka å få menyval också
 

pdahlen

Aktiv medlem
På min tid i LR så klicka på foto och ta bort avvisade foton sedan välj för katalog eller disken.
Har för mig man kunde högerklicka å få menyval också
Man kan högerklicka och välja ta bort men man kan bara ta bort den markerade. Under ”Redigera” i menyn finns det några val, dock inget som är markera X-ade, en annan möjlighet än att gå via poängsätta är att man väljer markerade de vitflaggade för de finns med som val och sedan funktion invertera då borde de icke markerade bli markerade och då kan man välja ta bort.

Nä jag har under alla år inte hittat någon funktion som är markera Xad, vilket är väldigt konstigt det borde ju vara dessa man vill ha bort. Men tänker man tvärs om och markerar de man vill ha kvar så finns det flera alternativ
 

niniz

Aktiv medlem
Arbetet sker i modulen Bibliotek i Lightroom. Välj först mappen som du vill åtgärda i panelen Mappar.

Dubbelklicka på den första bilden, så att den visas i stort format, och bläddra sedan fram genom bilderna med pilknapparna på tangentbordet. När du ser en bild som du vill radera trycker du på X. Då blir bilden markerad som Avvisad.

När du har kollat igenom alla bilderna trycker du på G för att gå tillbaka till visningen av miniatyrbilderna. De avvisade bilderna är nu nedtonade. Om du vill ångra en avvisning,
För att skicka de avvisade bilderna till papperskorgen väljer du Foto och Ta bort avvisade foton.... Klicka på Ta bort från disk.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Arbetet sker i modulen Bibliotek i Lightroom. Välj först mappen som du vill åtgärda i panelen Mappar.

Dubbelklicka på den första bilden, så att den visas i stort format, och bläddra sedan fram genom bilderna med pilknapparna på tangentbordet. När du ser en bild som du vill radera trycker du på X. Då blir bilden markerad som Avvisad.

När du har kollat igenom alla bilderna trycker du på G för att gå tillbaka till visningen av miniatyrbilderna. De avvisade bilderna är nu nedtonade. Om du vill ångra en avvisning,
För att skicka de avvisade bilderna till papperskorgen väljer du Foto och Ta bort avvisade foton.... Klicka på Ta bort från disk.
Där ser man Ta bort avvisande foto har jag nog letat efter i en fem år, har T.o.m haft en fråga här för länge sedan, tills slut gav jag upp och markerade de jag ville ha kvar istället, men du har helt rätt den ligger under Foto-fliken
 

niniz

Aktiv medlem
Bra 👍

Men ser frågan gäller cloud. På hjälp stog det
  1. Logga in på Lightroom på webben.
  2. Välj Raderat i den vänstra sidopanelen. ...
  3. Markera filerna du vill radera permanent från molnet och välj sedan . ...
  4. Välj Ta bort i bekräftelsefönstret för att ta bortfilerna permanent från molnet. Titta noga att det är rätt i kryssat för det går inte återställa
 

skalman-63

Aktiv medlem
Finns det något enkelt sätt att ta i Lightroom CC ta bort bilder som är ignorerade (X)? I Classic kan man välja under Foto ta bort avvisade foton men hittar inte något sådan i cloud-versionen. Eller har jag missat något?
I classic är det command delete kanske fungerar det även så i cc. Annars får du nog filtrera flaggor avvisade och sedan välja alla och delete.
 
ANNONS