Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tankar om jpeg från d90 och d600

Produkter
(logga in för att koppla)

xlxl67

Aktiv medlem
Hej även om jag sparar raw-filer så vill jag ju ha en så bra jpeg som möjligt direkt från kameran.
Ser ni några tendenser från jpegs från era d90/d600?

d600 tar nästan helt perfekta jpeg tycker jag. Kanske får lägga på liiite blått som på alla kameror.
Sedan så är det lite för mkt färg i bilderna så tonar man ner färgen o ökar sedan med pensel på det man vill ska stå ute lite så blir det väldigt bra!

d90 tar ngt sämre jpeg där man får lägga till mer blått...jpegarna från d90 tenderar bli lite för grön/gula också så lite såvrare att få balansen rätt...Även här för mycket färg trots standard liksom på d600.

Vad har ni för erfarenheter o vad har ni för knep för att få till vitbalansen på dessa kamerors jpegar?

Förresten Vilka är de senaste firmware man bör ha för dessa kameror?

Hej även om jag sparar raw-filer så vill jag ju ha en så bra jpeg som möjligt direkt från kameran.
Ser ni några tendenser från jpegs från era d90/d600?

d600 tar nästan helt perfekta jpeg tycker jag. Kanske får lägga på liiite blått som på alla kameror.
Sedan så är det lite för mkt färg i bilderna så tonar man ner färgen o ökar sedan med pensel på det man vill ska stå ute lite så blir det väldigt bra!

d90 tar ngt sämre jpeg där man får lägga till mer blått...jpegarna från d90 tenderar bli lite för grön/gula också så lite såvrare att få balansen rätt...Även här för mycket färg trots standard liksom på d600.

Vad har ni för erfarenheter o vad har ni för knep för att få till vitbalansen på dessa kamerors jpegar?

Förresten Vilka är de senaste firmware man bör ha för dessa kameror?

Installera Nikon Message Center 2 på din dator, så behöver du aldrig mer undra vilken firmware som är den senaste.

Om du tycker att JPEG hos D600 har för hög färgmättnad så byt från "Standard" profilen till "neutral" så får du bättre färger.
Senaste firmware hittar du på Nikons firmware hemsida för respektive kamera, logiskt nog.

ANNONS
Götaplatsens Foto