Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Taskigt ljus (vitbalans, höga ISO etc)

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidBerg

Aktiv medlem
Fotade ett bröllop i en ombyggd ladugård utan fönster för några veckor sedan. Ljuskällorna var en blandning av lysrör och glödlampor i taket och gröna ljusslingor på borden. Ganska snart såg jag till att fimpa lysrören, halva bilden grön och den andra magenta är inte så snyggt. Att få vitbalansen rätt känns nästan omöjligt, jag behåller gärna lite värme från glödlampsbelysningen men vill inte att folk ska se ut som de är sjuka på bilderna. Surt med dåligt ljus 
Jag körde f/1.4-objektiv men hamnade ändå ofta på väldigt höga ISO-tal med följden att färgerna är sämre och graderingen från ljust till mörkt inte ser mjuk ut, skuggorna gror igen och högdagrarna bränner ut.
Det blir väl till att köra knepet som används sen digitalfotons barndom; konvertera bilderna till svart/vitt…
Det självklara är väl att köra blixt såna här situationer men jag ä rinte riktigt kompis med det. Nästa gång ska jag ställa krav på färgåtergivningen på ljuskällorna; ”Är det lysrör på stället ni gifter er? Då får ni ta en annan fotograf.” Hehe

Hahah, låter som en tufft uppdrag.

Som jag ser det så finns de inte så mycket annat att göra än att köra på blixt en sån gång.

Men om då vägarna/taket är färgat då man studsar blixtljuset så har man ju problem även där.
Sen stör man ju på ett helt annat sätt då man använder blixt.

Jag tycker själv att vissa bilder blir väll kanske mera som minnen än dom man hänger upp på väggen. Vill de ha fantastiska porträtt på hela gänget som är på festen så får man ta dit en studio.
Vilket jag personligen inte skulle tycka de vore värt.

Skönt ibland att bara skriva av sig... eller hur? ;P

ANNONS
Götaplatsens Foto