Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tejpning av telekonverter / teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad140924

Avslutat medlemskap
eftersom jag uppenbarligen är oförmögen att hitta det jag söker via sökfunktionen här samt google så får jag ta o be om hjälp(jag vet att det har skrivits om det här på forumet då jag tidigare har läst det men nu verkar det vara som borttrollat)

frågan är som rubriken antyder: vart finns information om tejpning av telekonverters för att kunna bibehålla autofokus över bländare 5.6?

personligen har jag en EOS 20D samt EF 300/4,0 L IS USM och undrar om det är möjligt att köra dessa tillsammans med ex. Canon EF 2x - dvs. 600/8 på 20D

ytterligare frågor är om det fungerar att tejpa samtliga telekonverters eller om det endast är kenko (?) som fungerar

eller är det bara 400/5.6 tillsammans med kenko pro300 som fungerar (har för mig att det var det exemplet jag hittade tidigare)

aja, en något luddig tråd men all information om tejpning av telekonverter / teleobjektiv välkommnas!

(även info utanför fs)

En del billigare "dumma" konvertrar saknar de tre pins som överför informationen om att f/5,6 överskridits och kan användas utan problem, då de lurar kameran att tro att ingen konverter sitter på. Canon 20D fungerar inte med mindre bländaröppning än f/5,6 pga att vinkeln på ljuset mot AF-sensorn blir fel, inte bara pga mindre mängd ljus, och därför stängs AF:en av helt, istället för att fungera halvbra. Ett sätt att ändåanvända "smarta" konvertrar, t ex Kenko Pro 300, är att tejpa över de tre pinsen längst till vänster när man tittar på konvertern från objektivsidan. Det går dock inte att garantera någon bra funktion, särskilt inte med f/8. Din AF kommer sannolikt att vara usel. Tejp-tricket fungerade inte med Canon original 1,4x och Sigma 500mm f/4,5. När fokuseringen närmade sig målet stod den och slog fram och tillbaka, sk "focus chatter", vilket inte låter nyttigt. Ignorerar man intensivt jagande eller slånde kan resultatet sannolikt bli en bränd AF-motor. Nu använder jag den billiga, svarta Tamron-konvertern och AF:en fungerar mycket bättre än Canon-konverter + tejp!

/Pontus

aja, finns risken att man skadar utrustningen så är det att glömma - jag köper en 1,4x istället och nöjer mig med 400/5.6 som mest

fridhamre skrev:
aja, finns risken att man skadar utrustningen så är det att glömma - jag köper en 1,4x istället och nöjer mig med 400/5.6 som mest
Tja, man kan ju alltid prova! Om det inte varken jagar extremt eller slår fram och tillbaka är det ju ingen fara. Lite märkligt är det dock att det i mitt fall fungerar så mycket bättre med en billig Tamron än en tejpad Canon. I mitt fall försöker jag använda en 1,4x-konverter på ett f/4,5-objektiv, vilket ligger nära vad kameran klarar av (f/6,3 mot f/5,6). I ditt fall blir det ju f/8 mot f/5,6 och jag skulle tro att du behöver ett proffshus för att få detta att fungera bra.

/Pontus

Testade precis att tejpa min Canon 2x-konverter och sätta den mellan min 20D och 300mm f/4L IS. Autofokusen fungerade, men den låste aldrig skärpan, utan jagade bara fram och tillbaka. Till lsut fick jag den att sätta skärpan på ett högkontrastmotiv, men det var efter 20-30 försök, så AF:en är helt oduglig. Så vet du det!

420mm f/5,6 är inte fy skam det heller!

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto