Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teleconverter 2x

Produkter
(logga in för att koppla)

jojje2

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en teleconverter 2x till min EOS 300, men har lite valångest. De som jag hittat (i lagom prisklass) är följande:

billiga:
*Kenko AF 2X Teleplus MC7
*Sigma 2X APO Tele-Converter
*Tamron AF2X Teleconverter

lite dyrare:
*Kenko PRO 300 2x AF
*Sigma 2X EX APO Tele-Converter
*Tamron SP AF2X Teleconverter

Har jag sorterat rätt? Finns det fler att lägga till?
Utav dessa konvertrar har jag för mig att Kenko PRO 300 2x AF ska vara den bästa, stämmer det?

Jag har bara en EF 75-300 f4-5.6 USM så det vore kul ifall folk kunde ge mig realistiska råd.

Hmm, jag undrar om du kommer att bli nöjd med din nya "150-600 f/8-11"-optik? Tycker du att zoomoptiken idag ger skarpa bilder på full öppning vid 300 mm brännvidd?

Tänk också på att autofokusen går förlorad.

Jag har en Sigma 2X EX, och på den sitter det främre linselementet väldigt långt fram. Detta gör att convertern endast verkar passa objektiv som är konstruerade för den (Sigmas högklassiga zoomar och telen). Tex passar den inte Canon 50/1.8, 28-105 eller Sigmas 100-300.

Av inlägg jag läst här på fotosidan verkar det dock som om det bara är Sigmas converter som är konstruerad så här.

I vilket fall som helst så tror jag det kan vara bra ifall du hittar nån handlare som låter dig prova konvertern innan du bestämmer dig. Dels för att se att den verkligen passar, dels för att ta en rulle och granska resultatet.

Hej

jag har Kenko PRO 2x konv som jag anv till mitt Nikkor 80-200/2.8. Jag är inte särskilt imponerad och använder inte kombinationen särskilt ofta. Optiken i sig är fantastisk men tillsammans med konvertern blir helheten klart sämre.

Kenko har också det främre elementet ytterst varför inte heller denna konv lämpar sig med alla gluggar. 85/1.8 fungerar ex inte alls om man nu vill anv den så.

Min rekommendation blir slutligen att du gör bäst i att spara pengarna.. köp hellre ett fast begagnat.

Mvh
Johan

Jag har en Kenko Pro 300 som jag har för mig också har ett linselement som sticker fram lite. Jag undrar om inte långa telen ofta har 'tomrum' i den bakre delen. Nåja.
Jag valde Kenko då den används med ett Tokina 300/2,8. Hade jag haft ett ljusstarkt Sigma hade jag valt Sigma konvertern då jag tror att de åtminstone delvis är utvecklade för varandra.
AF förlusten tror jag inte du skall oroa dig så mycket för, den är ganska oanvändbar ändå med 600mm enligt mina erfarenheter. DÄremot så blir ju sökaren mörkare vilket kan vara störande.

Till sist: Det är aldrig fel med bättre glas. Köp det dyraste glas som du har råd med och spara in på annat som kanske inte påverkar bilden. Det är roligare i längden.

ANNONS
Götaplatsens Foto