Annons

Telezoom för Safari

Produkter
(logga in för att koppla)
Hallå!
Det är så att farsan tänkt låna min D350 när han ska på Safari, Har dock bara ett Sigma 17-70 samt kitobjektivet så ett zoomobjektiv kan ju vara trevligt att ha med.
Tanken var ett Canon EF 70-300/4,0-5,6 IS USM men det verkar ju inte gå att få tag i över huvud taget och det finns inga datum.
Vad finns det för alternativ, hur trevligt är IS om man vill få lite bra bilder på t.ex. djur?
Räcker till och med 200?

Tipps mottages gärna :)

Nån som hört några leveranstider på 70-300 annars? :)

AFJ skrev:
Är du säker på att den finns i lager? Alla har ju detta objektivt listat men ingen jag har sett har det i lager. Dustin säger leverans i början av november och Cyberphoto säger okänt leveransdatum.

Tycker också att det verkar vara ett intressant alternativ till en rimlig kostnad.

Mvh
Anders

Nja jag har inte varit och sett med egna ögon men deras hemsida säger att grön plupp finns i lager leveranstid 1-3 dagar och 70-300 har grön plupp :).

Mvh
Anders

har själv varit på en del safari och insett att i 99% av bilderna så har jag varit i ändläget på zoomen. mitt råd blir att skaffa en fast tele istället. då får du dessutom(troligtvis) bättre skärpa.
freddan!

klassiskt, de flesta liknande trådar saknar informtion om kamer eller pris. I detta fall fanns ju kameamodell med men inget pris. Är budgeten obegränsad? isåfall ha jag masa tips.

Jag har också varit på safari i Östafrika och min erfarenhet är att där behövs zoom om någonstans. Till vardags hemma klarar man sig gott med fasta objektiv.

1. Du sitter i bilen och kan inte välja position fritt.
2. Man bör undvika att byta objektiv pga allt damm. Man vill ju inte att alla bilder är tätt skurna artbilder.

/Erik

Kalle_B skrev:
klassiskt, de flesta liknande trådar saknar informtion om kamer eller pris. I detta fall fanns ju kameamodell med men inget pris. Är budgeten obegränsad? isåfall ha jag masa tips.

Varför "klassiskt"? Johan har ju beskrivit situationen - en 350D och ett tänkt objektiv som ligger rund 6.000:-. Då kan man väl utgå ifrån att budgeten inte är obegränsad.

Eftersom jag själv funderar på samma objektiv och har läst en positiv recension: http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_70300_456is/index.htm
så undrar jag också om det finns några bra alternativ i samma prisklass (skall använda mitt till motorsport och lite djur och natur).

Mvh
Anders

Jag anser inte att ett förslag på ett objektiv är synonymt med ett prisläge, han kan mycket väl ha angett ett objektiv pgr av brännviddsomfånget och inte tänkt på kostnaden. Alla är inte priskänsliga. Objektivet han nämde kanske också är ett "drömobjektiv" som verkligen tär på sista slantarna och önskar sig billigare objektiv men detta kan han tänka sig pgr av brännvidden. Vad vet jag?

jag vet bara att det underlättar vansinnigt för oss som ska hälpa til om man skriver med:

Kameramodell
budget
användningområde
krav på objektivet

Vill inte låta som en surgubbe, men dessa frågor dyker ständigt upp och bra förutsättnignar från början gördet enklare att hjälpa till.

Kalle_B skrev:
Vill inte låta som en surgubbe, men dessa frågor dyker ständigt upp och bra förutsättnignar från början gördet enklare att hjälpa till.

OK, förstår att det underlättar om man är precis och jag (och säkert många med mig) är mycket tacksamma för de råd som du och ni andra flitiga och kunniga ger här.

Ofta är det nog så att man sällan har en absolut budget. Om jag har tänkt mig ett objektiv för 6000 att använda till en specifik sak och någon säger "Du kan få ett lika bra för 3000" så tar jag ju det med glädje. Om däremot någon säger (vilket är troligare) "Glöm det, du måste lägga minst det dubbla för att få ett någorlunda resultat" så får jag man ju ta sig en funderare. Skall jag glömma hela saken? Dra in på något annat?

Bara en liten parentes.

Mvh
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto