Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telezoom, Makro eller ett kombinerat?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrik-gbg

Medlem
Hej alla.

Jag går nu i tankarna på att köpa mig ett telezoom objektiv.
Och efter jag är småbarnsförälder snart med begränsad ekonomi så lutar det åt Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS.
Jag har hört mycket bra om detta budjet objektiv.

Jag är även ute efter ett macro objektiv sen.

FRÅGAN är då, finns det nått PRISVÄRT telezoom kombinerat med macro ute på markanaden eller är det smartast att köpa 2 separat?
Det är bara Canons objektiv som är intressant för min del.
Bildstabilisator är ett måste.

Mvh Fredrik

55-250 är säkert ett kalasobjektiv, men till macro är jag mer tveksam. Det har en närgräns på 1,1m och är det macro du vill åt så är det väl oftast fasta brännvidder som gäller för "riktig" macro.
Canon har ju ett par olika, 100/2,8 eller kanske 60/2,8 dock saknas ju bildstabilisering på dem.

55-250 IS är ett prisvärt alternativ om du är ute efter en tele zoom.

Riktiga makroobjektiv är alltid med fast brännvidd och till Canon finns det inget med stabilisering. Jag har Tarmrons 90/2.8 makroglugg och den är förhållandevis billig (billigaste alternativet tror jag) och ger bra resultat.

Jaha ok.
så det är fasta macroobjektiv som gäller då. ok va bra då vet jag det.

Så då blir det att man "måste" köpa 2 objektiv då ist för ett zoom/makro då..

finns det något bra prisvärt budjet makroobjektiv från canon?
och med budjet menar jag under 4000kr som ni kan rekomendera?

Inte från Canon, men för Canon - kallas för Plastic Magic - Cosina 100 mm. Vederstygglig plastpropp, men för de pengarna är det svårslaget.

55-250 är säkert ett kalasobjektiv, men till macro är jag mer tveksam. Det har en närgräns på 1,1m och är det macro du vill åt så är det väl oftast fasta brännvidder som gäller för "riktig" macro.
Canon har ju ett par olika, 100/2,8 eller kanske 60/2,8 dock saknas ju bildstabilisering på dem.

IS fungerar ändå inte när man kör macro.

finns det något bra prisvärt budjet makroobjektiv från canon?
och med budjet menar jag under 4000kr som ni kan rekomendera?

Gå in på t ex www.cyberphoto.se och kolla på deras objektivutbud. Deras site är ganska lättöverskådlig så du bör kunna få en bra koll på de olika alternativ som finns.

Sedan kan du kola produktrecensionerna här på fotosidan. Du kan också söka i forumen efter de objektiv du är intresserad av, de brukar diskuteras med jämna mellanrum.

ANNONS
Götaplatsens Foto