Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Test program för CF-kort till PC?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Mitt Kingstom 1024 CF kort har gått sönder och man kan bara skriva 64 Meg på det och efter det klagar kamera (och dator) på att det inte går att skriva eller läsa¨på det.

Det lustiga är att kortet troligen började få problem den 14de då vissa bilder blev koruppta och den 17de tog jag ca 120 bilder som tog upp ca 400 Meg och av dessa blev 20 bilder koruppta. Jag formaterade då om kortet och efter det så fungerar det inte alls efter dessa 64 Meg.

Min tanke var att då kortet arbetar mef FAT32 att man kanske skulle kunna markera upp dåliga sektorer så att kameran (eller PCn) inte skrivar till dessa och på så sätt förhoppningsvis kan använda lite mer av kortet.

Nu undrar jag om någon känner till bra (och hälst gratis) diagnostik program för PC som kan testa och kanske korrigera CF-kort.

mitt tips.. Släng skiten, köp nytt.. Det kostar nästan inget längre och du behöver inte oroa dig för att tappa bilder

Jag hade tänkt köpa ett nytt, men jag ville ha kvar detta kort för att kunna använda i min lek-kamera som utsätts för mycket hårda tag. Sedan vill jag även ha ett analys program som kanske kan varna om kort börjar bli dåliga så man vet vilka kort man skall prioritera när man har nått viktigt att fotografera.

Partitionera om den och gör en helformattering och testa igen.

Vanliga flashkort ska ha mappning av fysiska fel inbyggd i protokollet.

Det är väl ganska häftiga garantier på minnesmedia, kanske går att lämna in och få det utbytt gratis?

// Jocke

Dum fråga, men jag ställer den ändå för säkerhets skull:
Du har väl provat att formattera om kortet via kamerans menyer?

Kontrollera den med datorns program lika som du kollar en hårddisk.
Många minnen är det lång garanti på.

Tack för alla svaren. Jag märkte att det finns fler användningar än att bara försöka laga sektorer mm på korten utan även att kontrolera och rädda filer osv. De programen som har rekomenderats har vart jätte bra och kommer nog att tillhöra de program som jag kommer anse som bra att ha program om man fotograferar digitalt.

Hmmmm. Att jag inte tänkte på garantin... :)

ANNONS
Götaplatsens Foto