Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Thom Hogan spår inför år 2009

Produkter
(logga in för att koppla)
Inga fler X-modeller!!

Jag tror att Thom inte är helt fel ute när han förutser att det inte kommer en D3X. När jag läser igenom Scandinavians prislista noterar jag att där inte längre finns några X-modeller. D 40 finns kvar D 40X är borta. Det kanske blir en D4 med bokstäverna MX i guld nere i kanten precis som Thom spekulerar i. Det finns ju en D 300 och en D 700 i "samma serie" men med olika sensorstorlekar. Frågan är då bara vad D 3:ans efterträdare skall heta. Blir det D 6? Det blir lite knasigt. MX kameran kanske trots allt får ett nytt namn - varför inte DM 1 eller bara DM (minns F som blev F2 och FM/FE som blev FM2/FE2 som blev FM3A)?

Ja spekulera kan man ju. Det är i alla fall otroligt spännande att se vad som dyker upp den 20/11. Inte många dagar kvar nu.

Det blev inget svar den 20:e. Vi får vänta och spekulera vidare.

En tanke som slog mig är att det kanske blir en D3 till men då med MX i guld nere i kanten. Så småningom dyker D 4:a upp och då kommer även denna i en FX och en MX variant. Trots att de båda heter D3 respektive D4 behöver de inte se helt lika ut. Lite som Canons EOS-1:eek:r D och Ds men med skillnaden att Nikon istället för att kalla dem mark II och så vidare låter serien rulla på.

Vad jag förstår nu så finns det inte längre något datum att se fram emot. Inte för att jag behöver någon ny kamera men jag tycker ändå att det är vansinnigt kul när det kommer nya grejor.

ANNONS
Götaplatsens Foto