Annons

Till er som gjort fotolabos fotobok

Produkter
(logga in för att koppla)

gbjerne

Aktiv medlem
Jag sitter här och pillar med min egna lilla "fotobok". Har ett par frågeställningar som jag inte riktigt hittar lösningar på..

* Hur kan jag kolla vilka storlekar bildytorna är i de färdiga mallarna? (Håller på med kollagebilder och vill gärna ha rätt på storleken för att slippa förminskningar, skalningar mm)

* Vilken färgprofil bör jag använda?

* skärpningens vara eller icke vara?

Andra allmänna tips jag bör fundera på..

Tacksam för svar!

/Gustaf som önskar alla en go helg

nope...

men jag har skickat in "min bok" idag...
Ska bli intressant att se det färdiga resultatet.

gbjerne skrev:
Jag sitter här och pillar med min egna lilla "fotobok". Har ett par frågeställningar som jag inte riktigt hittar lösningar på..

* Hur kan jag kolla vilka storlekar bildytorna är i de färdiga mallarna? (Håller på med kollagebilder och vill gärna ha rätt på storleken för att slippa förminskningar, skalningar mm)

- Det ser du som "tooltip" i programmets avancerade läge.

* Vilken färgprofil bör jag använda?

- Då inget sägs, så kör AdobeRGB

* skärpningens vara eller icke vara?

- Alltid skärpa om du färdigställer bilderna

Andra allmänna tips jag bör fundera på..

Tacksam för svar!

/Gustaf som önskar alla en go helg

Så då var det dags att skicka in filen..

Bilderna är skärpta och sparade i sRgb. Inplacerade i sina "ramar" och anpassade efter den ursprungliga storleken. Dvs jag har använt programets egna layouter och anpassat bilderna efter dessa.

Det är inte mycket text med men den som är med är korrekturläst.

Har jag missat något eller bör jag tänka på något annat?
(beställningen gäller ett antal böcker så vill gärna försäkra mig om att det ser bra ut. (tyvärr har jag inte tid för en provbeställning.)

Jag kör på Fotobabos standardstorlek, hardcover på 24 sidor (minsta och billigaste varianten)
Ser detta väldigt klent ut eller det fungerar?

Tacksam för svar!!

Fick min bok idag och är faktiskt väldigt nöjd med den.
Fast jag kunde ju ha skärpt upp en del bilder....

I övrigt = mycket nöjd. Kommer att anlita dem för kommande böcker också!!!

Kan tillägga att jag ringde fotolabo för att fråga när boken skulle dyka upp i min brevlåda. Snubben på kundtjänst sa att det tar ta 3-4 veckor att göra den. Anledningen till att det tog så lång tid att göra den var att Fotolabo skickade iväg filen till ett ställe i holland eller Belgien (osäker på vilket), där det gjorde boken. Så som jag fattade det så var det Fotolabo där som tog hand om alla bok-beställningar då de "mindre" labben så som det här i Sverige inte har denna utrustning.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto