Annons

Timelapse-trix? Hur gör man detta??

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan.Ä

Avslutat medlemskap
Hallå där! Detta är kanske ett litet uttjatat ämne men jag va tvungen att be om lite råd av er lite mer proffsigare än mig. Såg en film på Vimeo här förut som jag tyckte va riktigt häftig https://vimeo.com/14352658
de jag undrar är hur man får till så inte bilderna blir överexponerad då man fortsätter fota från natt in mot morgonen och får med soluppgången? Som jag lärt mig är att köra med så högt ISO som möjligt och få så många exponeringar man kan. Men hur blir de med högt ISO om man ska fota soluppgången som kommer på morgonkvisten, Min teori är att bilderna blir typ vit... ?? och hur ska Kan ju dock ändra ISO mot morgon men hur funkar då med intervall timern som står och tickar? borde inte de bli längre tid mellan exponeringarna än på natten? Kanske är lite oklar hur jag menar men.. hoppas ni är med. fråga annars

Senast ändrad:
Jag kör alltid mina timelapses i A-läget vilket är bländarprioritet och ett så stort mätområde som möjligt, då kan man köra en 24 timmars utan problem.

/Karl

Jag kör alltid mina timelapses i A-läget vilket är bländarprioritet och ett så stort mätområde som möjligt, då kan man köra en 24 timmars utan problem.

/Karl

Jag har inte provat det, men får du inte problem med flicker då? Alltså att exponeringen varierar från bild till bild och filmen blinkar? Jo, i teorin skall det ju bli en jämn exponering, men det sägs att flicker ändå uppstår.Det finns olika deflickerfilter, kanske blir det bra av att köra ett sådant efteråt?

En annan sak är väl att exponeringen blir jämngrå då hela tiden, eftersom kameran exponerar 18 % grått oavsett motivets ljushet. Ett sätt att kringgå detta vore ju att använda exponeringskompensation, och justera denna stegvis i takt med att det skymmer/ljusnar, men då är man där i stegvisa ljusstyrkeförändringar i filmen igen.

Hur blir det när moln passerar framför solen?

Vore intressant att höra dina erfarenheter av detta i A-läget.

ANNONS
Götaplatsens Foto