Lasse C
Aktiv medlem
Hej!
Det här kunde jag ha skrivit för länge sedan, men det har dröjt. Jag försökte hitta en tråd där jag beskrev en krånglig metod att vitbalansera i Elements 3, som jag nu ville revidera. Jag lyckades inte hitta den tråden, så det får bli en ny tråd istället.
Att vitbalansera med Levels (Nivåer) kan göras mycket enklare än jag beskrev i den tråden. Jag var inte bekant med de olika blandningslägena då. Jag använde Elements 3 då, men metoden kan användas i alla versioner av PS som har Levels, vilket torde vara alla eller närapå.
1. Skapa ett nytt justeringslager, Levels.
2. Sätt blandningsläget för Levels till Color (Färg) eller Hue (Nyans). Då påverkas endast färgerna i bilden, och ljusheten bevaras.
3. Justera i första hand vitpunkten för utgångsnivåerna individuellt för röd, grön, blå kanal tills bilden ser bra ut. Alla andra reglage i Levels kan naturligtvis också justeras, med användbara och/eller intressanta resultat.
Den här metoden har faktiskt en fördel över att använda Channel Mixer. Kanalernas inverkan på bilden från ingen till full effekt blir indelad i 256 steg (0-255), till skillnad mot 100 steg (0%-100%) i Channel Mixer. I mitt tycke är 1% ibland ett lite för stort steg, och jag har inte lyckats ställa in delar av en procent i CS3.
Sedan kan naturligtvis Channel Mixer göra mycket som Levels inte kan, men som ren vitbalansering i form av justeringslager duger Levels utmärkt.
Metoden är lite krångligare än att bara klicka med gråpipetten, men ger i mitt tycke ett avsevärt bättre resultat.
Mvh.
Lasse C
Det här kunde jag ha skrivit för länge sedan, men det har dröjt. Jag försökte hitta en tråd där jag beskrev en krånglig metod att vitbalansera i Elements 3, som jag nu ville revidera. Jag lyckades inte hitta den tråden, så det får bli en ny tråd istället.
Att vitbalansera med Levels (Nivåer) kan göras mycket enklare än jag beskrev i den tråden. Jag var inte bekant med de olika blandningslägena då. Jag använde Elements 3 då, men metoden kan användas i alla versioner av PS som har Levels, vilket torde vara alla eller närapå.
1. Skapa ett nytt justeringslager, Levels.
2. Sätt blandningsläget för Levels till Color (Färg) eller Hue (Nyans). Då påverkas endast färgerna i bilden, och ljusheten bevaras.
3. Justera i första hand vitpunkten för utgångsnivåerna individuellt för röd, grön, blå kanal tills bilden ser bra ut. Alla andra reglage i Levels kan naturligtvis också justeras, med användbara och/eller intressanta resultat.
Den här metoden har faktiskt en fördel över att använda Channel Mixer. Kanalernas inverkan på bilden från ingen till full effekt blir indelad i 256 steg (0-255), till skillnad mot 100 steg (0%-100%) i Channel Mixer. I mitt tycke är 1% ibland ett lite för stort steg, och jag har inte lyckats ställa in delar av en procent i CS3.
Sedan kan naturligtvis Channel Mixer göra mycket som Levels inte kan, men som ren vitbalansering i form av justeringslager duger Levels utmärkt.
Metoden är lite krångligare än att bara klicka med gråpipetten, men ger i mitt tycke ett avsevärt bättre resultat.
Mvh.
Lasse C






