Annons

Tips för kvällen

Produkter
(logga in för att koppla)

oliverwide

Medlem
Hej,

Jag har sökt överallt på nätet men hittar inte exakt svar på mina frågor även om det finns mycket info om det.

Ikväll skall jag på fest och tänkte ha med min Nikon D90 med tillhörande SB-600 blixt. Hur gör jag för att få bäst bilder? Tänkte börja med mitt 50mm 1.8 och se om det fungerar eller om det är för långt. Om så är fallet kommer jag sätta på mitt betydligt ljussvagare 18-105.

Hur uppnår jag bästa resultat vad gäller vimmelbilder? Blixt upp i taket? Vilket läge? M, A, S? Kanske P? Jag har inte blivit klok på blixtinställningarna, vill jag ha Rear-sync eller ej?

Tacksam för svar!

M är nästan enklast, välj bländare efter önskat skärpedjup. Sen ställer du ISO och slutartid för att bestämma hur mkt av det naturliga ljuset som skall med i bilden. Blixten på automatik.

Rear sync skall du inte använda då grejerna du fotar inte lyser. =)

Håller med Marcus, med den modifieringen att det knappast har nån betydelse om du kör rear eller front sync så länge motiven inte rör på sig nämnvärt mycket.

Använd gärna ganska lång slutartid och medelhögt iso så att du får med en del av bakgrundsljuset, men se till att bilderna ändå blir tillräckligt underexponerade med blixten avstängd. Annars är det lätt hänt att både skak- och rörelseoskärpan blir för framträdande. 1/20s och iso 200-800 borde ge hyfsat resultat om du kör med hyfsat stor bländare typ 2,8. M-läget med blixten på automatik (TTL, ej TTL-BL) är alltså det som gäller. Blixtautomatiken en ser till att bilden blir rätt exponerad utifrån dina inställningar på bländare, slutartid och iso. Ju mindre blixten måste ta i desto bättre, tycker jag.

Vill du använda automatik, kör med bländar- eller tidsförval och blixten på slow sync samt ttl. Tror det skulle funka rätt bra det med.

ANNONS
Götaplatsens Foto