Annons

Tips inför barnfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Amandakall

Medlem
Nästa vecka är det dags för mitt första riktiga försök med barnfotografering och jag är tacksam för alla tips jag kan få! Det är en liten grabb på ca 7 månader som ska fotas, i familjens hem. Den utrustningen jag har är Canon 500D med medföljande 18-55 objektiv, sen canon EF 70-200 samt en extern speedlite blixt.
Jag och mamman till grabben tänkte fixa till provisoriska bakgrunder med hjälp av lakan o.dyl.

Är det något speciellt jag ska tänka på? Nått som kanske blir extra bra? Nån som har idéer på rekvisita, ljussättning osv? Tekniker jag ska tänka på?
Eller några andra bra tips som kan vara användbara. Som sagt, tacksam för alla tips!

/ Amanda
 

dumbo

Aktiv medlem
Se till till att lakanen är välmanglade och/eller ordentligt ur fokus.
Om möjligt, studsa blixten mot en reflexskärm eller en stor vit pappskiva eller eventuell i taket.

Sen tycker jag att du ska ta bilder som inte är så arrangerade åxå. Ta bilder när han leker med klotsar, eller vad han nu tycker är roligt.

Ha tålamod och bli inte frustrerad. Låt saker ta sin tid.

Edit:
Ta MÅNGA bilder. Då minskar risken att man missar dedär klockrena ansiktsuttrycken osv.
 

Nixnurf

Medlem
Kan bara hålla med förra inlägget...ordentligt välmanglade lakan, det är inge roligt att ha en massa bilder där man ser en massa skrynkel.

Mamman/pappan har väl säkert någon rolig leksak som du kan låna som låter lite så du då och då kan fånga barnets uppmärksamhet och kanske få några leenden.

7 månader då borde barnet kunna sitta rätt bra också, men ta gärna några då barnet ligger på mage.
Var på samma nivå som barnet....dvs du får kräla lite på golvet ;)

Be mamman/pappan hjälpa till att torka bort om barnet dregglar i kopiösa mängder ;)
Även att de kan ta bort snor innan ni börjar fotografera...för snor snåla barnen inte med.

Kan aldrig nämnas för ofta med barn...ta många, många, många bilder...det är när man minst anar det som de gör något roligt.

Lycka till!
 

Amandakall

Medlem
Tack för era tips! Har ni nå andra förslag på möjlig bakgrund annars? Lakan var snabbt och enkelt tänkt, men kanske inte det mest praktiska, om det inte är väl manglat dvs..

/ amanda
 

exeton

Aktiv medlem
Jag har ett tips jag provat några gånger.

Mamma ligger platt på rygg, eventuellt med ett tyg/filt på magen. Barnet sitter på mammas mage och mamman håller i barnets höfter. Då får man lättare ett tryggt och glatt barn som sitter upp.

Man kan behöva retuschera bort nåt finger från mamman, men det är det värt.

Här ett exempel där jag gjort som jag beskriver ovan:

http://malte.fotomas.se/?p=533

Kollar man noga kan man se mammas finger i barnets högra sida.
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Tack för era tips! Har ni nå andra förslag på möjlig bakgrund annars? Lakan var snabbt och enkelt tänkt, men kanske inte det mest praktiska, om det inte är väl manglat dvs..

/ amanda
Jag fotograferar alltid med kort skärpedjud för att isolera barnet och låta bakgrunden bli oskarp - det jag fokuserar på då är bara att hitta en neutral bakgrund.

Som någon skrev innan så blir bilderna bäst om du kommer lågt ner. Jag ligger alltid platt på mage när jag fotar så små barn.

Var genuint glad och närvarande i stunden och känn av vad barnet tycker är roligt och undvik det som gör barnet skrämt eller slutet. Var beredd att bjuda på dig själv.
 

Amandakall

Medlem
Ja nog blev det krypande, krälande och en verklig prövning! Ska med spänning lägga över alla bilder i datorn och se hur många som är nått av värde att ha kvar. Om jag är nöjd med någon så kommer det upp bland mina bilder senare.
Men oooh va sugen jag är på att köpa ännu mer utrustning!

Efter denna prövning kommer jag verkligen att kunna ta åt mig mer av era tips, tack än en gång!
 

Putin

Ny medlem
Hei,

jeg har en god del erfaring med barnefoto..

Når ungen har begynt å krype så må du spikre alt fast - bakgrunn, stativer..osv..ellers blir ganske mye revet ned.. Du bør også ha god plass..

Hvis ungen er så liten enda, så anbefaler jeg deg å bruke en sakkosekk i det farge bakgrunn i..Veldig lett å tilpasse om ungen vil sitte eller ligge..

Du må også ha god lys at det ikke blir mye skygger i ansiktet..

Kanskje finner du noen bilder interessant på sida mi?

Lykke til!

www.igorkostin.com

mvh Igor
 

jn4u

Aktiv medlem
Det svåra med barnfotografering är inte tekniken utan att få med barnet på notorna. När man kommer dit så brukar det vara bra att barnet lär känna dig som fotograf. Är barnen lite äldre kan man låta dem ta någon bild på föräldrarna med din kamera. Små bebisar kan man med fördel lägga på magen. Så att de kan resa sig upp. En förälder kan sedan med en utav bebisen favo leksaker sätta där du vill ha blicken. Är bebisen äldre kan de sitta med stöd. Kan de röra på sig sätt dem på en stol i början. En ett och haltv åring kommer inte vara med på notorna med din avancerade ljustätning.

Jag brukar även förklara för föräldrarna att man vill inte ha saker som "nu skall du le", "sitt rakt", etc. De föräldrarna råkar man alltid ut för. Se även till att de inte är 20 syskon, 30 åskådare etc. Barnet, Du och 1 förälder.

Locka lite äldre barn det gör man med deras fovo leksak, och lyssna på vad de vill. Prova att sätta barnet på en stol. Be dem titta i väggen. Och vrida sig om mot dig i kameran. Samtidigt som de skriker. Visar sin favo leksak. Det släpper ofta hela stämningen. Och det bli roligt att fotografera. Man lekar med barnen.

När barnet blir trött så avbryter man direkt. Att ha påse med russin, godis etc. Gå muta många barn som inte gillar fotografen med.

Ljusuppsättning. Stort mjukt ljus från en riktning som inte inställt på litet område. Barn speciellt små rör sig mycket. Och det är ju det man vill fånga. Stela barn är inte roliga.
 

Minita

Aktiv medlem
Ta även några "naken" bilder. Klassikern är när barnet ligger, sitter på en fäll. Om du har tur, så ligger barnet på rygg och leker med sina fötter. Ta närbilder på fötter, händer o ansikte. Lätt att ta tajta porträtt om mamma killar och leker lite med barnet. Som tidigare har nämnts - ha mutor, favoritleksaker och skramlande ting.
 
ANNONS