Annons

Tips o tricks Wacom Intuos 3

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Petersson

Aktiv medlem
Har precis packat upp en Intuos 3, verkar underbar! Men hur gör man för att skifta mellan musläge och pennläge på pennan?

Och när jag suddar ett lager i PS så är markörringen betydligt större än vad som verkligen suddas. Kan man ändra detta. (När jag använder musen är markörringen lika stor som det som suddas).

Hmmm, någon som vet?

Magnus Petersson skrev:
Har precis packat upp en Intuos 3, verkar underbar! Men hur gör man för att skifta mellan musläge och pennläge på pennan?

Om du installerat mjukvaran borde det dyka upp en ritplattesymbol i kontrollpanelen.

Klicka på den i så fall.

Vet inte om du tänker på de enklare instruktioner som följde med på installationsskivan? Har letat efter svar men hittar inget där?? Sitter för övrigt med en Mac.

Magnus Petersson skrev:
Vet inte om du tänker på de enklare instruktioner som följde med på installationsskivan? Har letat efter svar men hittar inget där?? Sitter för övrigt med en Mac.

sitter oxå med mac o intous, ändrar det mesta i systeminställningarna under ritbrädefliken.

Suddar du md pennans suddgummi eller ritstiftet?

Tack Anders, här fanns lite smått o gott. Vet dock inte om jag fattat det fel att man kan använda pennan som mus, så jag slipper dra armen så långt när jag ska hämta något i något hörn...är van att använda små rörelser med musen. Jag har köpt en A5-platta...är den förstor?

A5 är väl ok, det beror lite vad man skall göra med den, ju mer man ritar på frihand ju större platta. Jag har en A6 som jag använder till PS, den räcker gott o väl. Jag har den inte med musinställning, provade men det kändes bättre med att plattan motsvarar skärmen, men det är nog en vanesak.

Anders

Om du vill rita exakt som storleken på markörringen kan du gå in under penslar och penselförinställning och där bocka ur"formdynamik"
Du får göra det på alla verktyg du vill ha den funktionen på!

Magnus Petersson skrev:
Vet dock inte om jag fattat det fel att man kan använda pennan som mus, så jag slipper dra armen så långt när jag ska hämta något i något hörn...är van att använda små rörelser med musen. Jag har köpt en A5-platta...är den förstor?

På min Wacom Volito kan man använda pennan som mus eller som penna valfritt.
Man gör den inställningen i kontrollpanelen på en PC i alla fall.

Men ska du bildbehandla med pennan föreslår jag att du vänjer dig med att använda den som penna.

ANNONS
Götaplatsens Foto