Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips om mätsökarkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Carlos

Aktiv medlem
Jag tänkte testa mätsökarkamera så här i digitala tider :) och vill ha lite tips.

Följande önskemål har jag;
* justerbar slutartid
* justerbar bländare
* någon typ av ljusmätare eller bländar/tidsautomatik
* inbyggd sökare i huset
* ska kunna fungera helt utan batterier

Automatisk filmframdragning och autofokus behövs inte, utbytbart objektiv eller fast.

Jag är inte så hemma på mätsökarkameror, vilka finns som uppfyller detta?

En fråga till; är Hasselblad Xpan av mätsökartyp?

Leica-kopian FED-2, av många (nördar) ansedd som en toppenbra mätsökare.
Kan köpas på ebay för 250 kr.
Kompletterar du sedan med en jupiter-3 (50 f/1,5) för en femhundring har du en mycket bra kombination som har allt man behöver förutom ljusmätare.
En skaplig ljusmätare hittar man på Tradera för några tior.
Det är lättare än du tror att ha koll på ljuset, plus att sv/v film verkar vara ganska förlåtande, man kan styra en hel del i framkallningen, flera steg i extremfallet.

Har precis själv framkallat mina första rullar pressad Tri-X från ovanstående kombination, och det är fantastiskt kul.
Jag började med en Canon 300D och har nu efter tre digitalsystemare och många dyra objektiv kommit på vad jag tycker är roligast inom foto.
Men utan DSLR hade jag nog aldrig lärt mig att fota, det är en bra men dyr grund.
Har även ett par ikoflex mellanformatare, som ger en fantastisk bildkvalite som många digitalkameror inte kommer i närheten av.

Sedan kan man ju scanna negativen och efterbehandla dem i PS för att få det bästa av två världar.
Analog kopiering av bilder är ett svårt men roligt hantverk, och i början vinner man defenitivt på att vara halvdigital.

xpan är en mätsökarkamera som du även kan köra panoramaformat med.

Allt handlar förståss om hur mycket pengar man vill lägga ut, men en sen Leica M6 eller M6TTL skulle jag rekommendera. Går att få tag på till i Leica mått mätt rimliga pengar.

Bessa R4A eller R4M finns också. De tar Leica M-optik. Finns ett par objektiv på blocket just nu, sök på 'bessa', en 50/1.5 och en 90'a.

Kolla på Cameraquest.com om kamerorna.

paco skrev:
Bessa R4A eller R4M finns också. De tar Leica M-optik. Finns ett par objektiv på blocket just nu, sök på 'bessa', en 50/1.5 och en 90'a.

Kolla på Cameraquest.com om kamerorna.
Jag tror inte du vill köra med en 90mm på R4, det är Cosinas vidvinkelhus med 0,52x sökarförstoring och minsta mätsökarbasen i R-serien. Många som har provat R4 tycker att 50mm är för lång, den går inte att fokusera tillräckligt noggrant med så kort bas. R4 har för övrigt ramar för 21/25/28/35/50mm.

Lämpligare är R2A/R2M med 0,7x förstoring (35/50/75/90mm) eller ännu hellre R3A/R3M med 1,0x (40/50/75/90mm). M-serien har mekanisk slutare och batteriet används bara för ljusmätningen, A-serien har elektroniskt styrd slutare och bländarautomatik så de fungerar inte utan batteri.

Xpan är mycket riktigt en mätsökare men den fungerar inte utan batterier pga slutare och filmframdragning. Det är en fantastisk kamera med extremt bra optik men den kostar fortfarande en bra slant, 12-15000 får du nog räkna med att lägga. Tänk på att det finns två varianter som skiljer sig lite åt.

Om du har pengarna är väl en Leica M6/M6TTL eller en Zeiss Ikon det bästa köpet, den senare är dock batteriberoende. Räkna med att pröjsa 6-9000kr för någon av dessa. Om du inte är 110% säker på att mätsökare är din grej skulle jag hellre köpa en Leica M2 (utan ljusmätare) eller en Bessa av något slag för att vänja mig. Om du sedan fastnar kan du lägga hur mycket pengar som helst på utrustningen, en ny Leica Noctilux 50/1,0 kostar $5500 USD...

Carlos skrev:
Jag tänkte testa mätsökarkamera så här i digitala tider :) och vill ha lite tips.

Följande önskemål har jag;
* justerbar slutartid
* justerbar bländare
* någon typ av ljusmätare eller bländar/tidsautomatik
* inbyggd sökare i huset
* ska kunna fungera helt utan batterier

Automatisk filmframdragning och autofokus behövs inte, utbytbart objektiv eller fast.

Jag är inte så hemma på mätsökarkameror, vilka finns som uppfyller detta?

En fråga till; är Hasselblad Xpan av mätsökartyp?

Affe har redan talat om en M Leica, och jag håller med!
Här är en Leica M2 med Canon 1,5/35 mm.
http://www.fotosidan.se/blogs/straightphotography/9226.htm
En evighetsmaskin!
/Bengan

En kamera typ M-Leica (eller annat fabrikat med M-bajonett) är nog ett bra val. Optikutbudet blir då stort, allt från billiga ryska eller andra med 39mm skruvfattning (som kan användas med adapter) till dyrare Leitz/Zeiss eller Voigtländer-optik med bajonett eller skruvfattning. Har du kvar kravet på funktion utan batterier så faller dock en del av dessa nyare modeller med M-bajonett bort. Sökarförstoring och ramar i sökaren kan också variera en del och vad man föredrar/trivs med kan vara olika. Viktigt därför att kolla detta på modellen man köper.

ANNONS
Götaplatsens Foto