Annons

Tips om pocketkamera under 6000 kr

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en pocketkamera inför sommarens fjällvandring, eftersom systemkamera med objektiv känna lite tungt.

Mina krav:
  1. Pris max 6000 kr
  2. RAW-format
  3. Optisk zoom med teleläge minst motsvarande ca 200 mm i fullformat
  4. Bra bildkvalitet såklart
  5. Bra funktioner för exponeringskompensation
  6. Ska få plats i en "normal jackficka"
Önskvärt men av lägre prioritet:
  1. Vinklingsbar skärm
  2. Bra filmfunktion
  3. Hyfsat makroläge
Har surfat runt en del och den som hittills ligger bäst till är Panasonic Lumix DMC-TZ100

Tacksam för andra förslag. Hit me!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det finns väl inte så mycket som är så litet, men det är väl om du kan hitta en begagnad RX100 VI för det priset (eller VIII, men det är nog mindre sannolikt).
 

niniz

Aktiv medlem
Precis just den skaffade jag för fjällvandring och resor. Mycket behändig lätt, usb laddar.
Minus lite hal att hålla i och små knappar och fast skärm.
Nu har iof jag små händer så det är inget problem just för mig. Grepp går att lösa med lite lim eller tejp om så vill. Välj då inte nån där ex klistret fastnar.
Utan mer kan knuggas bort

Den är helt ok i bildkvalité och har man bara lite stöd när det skymmer eller i gryning blir det rena fina bilder. Bra macro och serietagning.
Tycker du tittar på bra kamera, mycket bätre än förväntat. Finns ju sony 100 serie men som blir dyrare.
Leica motsvarighet men det är överpris. I tester som kollats tom tipsar dom om panna istället om man nu inte "måste" äga en.
 

niniz

Aktiv medlem
Glömde skriva filmar inte så mycket knappt alls men den har fått bra även där. Kolla på cyberphoto där finns testfilm.
 
ANNONS