Annons

Tips på canvaspapper

Produkter
(logga in för att koppla)

Orfeous

Aktiv medlem
Halloj!
Undrar lite vad ni har för erfarenheter med olika pappersfabrikat för canvas.
Funderar på att köpa och skriva ut. Men det finns ju olika tillverkare.

Redriver och Ilford verkar ju vara dom populäraste.
Canon verkar ju inte ha något eget canvaspapper vad jag kan se?
 

stefohl

Aktiv medlem
Halloj!
Undrar lite vad ni har för erfarenheter med olika pappersfabrikat för canvas.
Funderar på att köpa och skriva ut. Men det finns ju olika tillverkare.

Redriver och Ilford verkar ju vara dom populäraste.
Canon verkar ju inte ha något eget canvaspapper vad jag kan se?
Istället för att tänka på märket ska du nog fundera över vilken sorts canvas du vill ha. Ska det vara en matt yta, eller blank? Ska det vara en med en tydlig struktur eller ska det vara en fintrådig canvas? För canvas är ju inte papper, det är tyg som är behandlat så att det kan ta åt sig av färgen i en skrivare. Målarduk är en bra översättning till svenska.
 

Dannegr

Aktiv medlem
jag brukar köra med ett papper från HP, q8704a heter det.
HP Artist matte canvas. har alltid funkar bra med min epson 3880
 

stefohl

Aktiv medlem
jag brukar köra med ett papper från HP, q8704a heter det.
HP Artist matte canvas. har alltid funkar bra med min epson 3880
Som många canvastyger är detta gjort på bomull och polyester. En bra kombination om man ska spänna upp målarduken själv, enklare än de rena bomullstygerna.
 

Orfeous

Aktiv medlem
Varför jag ber om råd
är för att jag är med i en grupp där vi har fått i uppgift att måla eller rita på canvasduk.
denna duk är en 10 metersrulle och vi kan kapa till den lite hur vi vill.

men jag vill inte måla eller rita utan jag vill använda mig av det område jag är mer intresserad av.
att jobba med dator, foto och så.. därför tänkte jag att jag skulle kunna använda 2-3 bilder att skriva ut på canvas antingen själv hemma på min nya skrivare och ramspänna på "skolan" hon som är handledare kan sådant. eller att helt enkelt skippa utskrifterna hemma och istället göra en beställning online via något företag som framkallar eller vad det kallas. så att man får ramspänt och allt klart.

grejen då är att det inte känns riktigt egengjort.. men det känns lite som att de är lite småmekkigt att få duken att matas in i skrivaren och hålla på.. att hitta ett papper/duk med en schysst struktur som inte kostar en miljon.. lite överdrivet :)

hoppas någon förstod något av detta.
 

stefohl

Aktiv medlem
Varför jag ber om råd
är för att jag är med i en grupp där vi har fått i uppgift att måla eller rita på canvasduk.
denna duk är en 10 metersrulle och vi kan kapa till den lite hur vi vill.

men jag vill inte måla eller rita utan jag vill använda mig av det område jag är mer intresserad av.
att jobba med dator, foto och så.. därför tänkte jag att jag skulle kunna använda 2-3 bilder att skriva ut på canvas antingen själv hemma på min nya skrivare och ramspänna på "skolan" hon som är handledare kan sådant. eller att helt enkelt skippa utskrifterna hemma och istället göra en beställning online via något företag som framkallar eller vad det kallas. så att man får ramspänt och allt klart.
Vad har du för skrivare?
 

Mansor

Medlem
Har själv testat att skriva ut via en canon skrivare och canvas duken har jag köpt från malarduk.se Något som kanske kan hjälpa dig.
 
ANNONS