Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tips på Nikonobjektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ljudlandskap

Aktiv medlem
hej jag har en nikon d200 och ett 50mm 1,8d som jag använder flitigt.
jag tänkte skaffa ett nytt objektiv där bräddvidden på objektivet ska vara större.
just för att 50 mm kan kännas lite "trångt" när det gäller att få med mycket av bakgrunden till ett nära porträtt.
ta gärna en titt på mina bilder för att få en större inblick av vad jag fotar.
är det vidvinkel jag ska satsa på eller kan jag fortfarande använda mig av ett fast objektiv?
behöver gärna råd och tips!

mvh//Jenny

Du vill ha en mindre brännvidd, ett vidvinkligare optik, för att inte tränga ihop bakgrunden. Själv skaffade jag ett fast 20/2.8 (vilket altså är ett fast vidvinkel) förra veckan och är mycket nöjd. Om man har erforderliga resurser skulle man satsa på ett riktigt bra vidvinkel/normal-zoom, tex 17-55/2.8, men det kostar pluringar

Bilagor

• astrar.jpeg
    astrar.jpeg
    51.6 KB · Visningar: 471
Rekommenderar att du letar upp en begagnad 28/2.0 eftersom du har en kamera som fungerar utmärkt med den optiken. Dock manuell fokus på den, men det är det nog värt. Kika på en sökarförstorare också, en god investering hur som helst. http://www.yrkesfoto.se/Shop/Application/Article/pgArtItem.php?iId=61

http://photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_28_2_ais/index.htm

Kanske är 35/2.0 tillräckligt "vidvinklig" för ditt behov, och förmodligen bättre till porträtt också, eftersom man i det fallet verkligen bör undvika distortion i mesta möjliga mån. En manuell 35/1.4 kan ibland hittas på blocket för rimliga pengar.

20/2.8 är tyvärr ingen höjdare, imho. Men det beror naturligtvis på vilka prestandakrav man har.

ANNONS
Götaplatsens Foto