Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Tmax 3200 och skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjarne

Aktiv medlem
Igår var jag i mörkrummet och kopierade bilder från en Tmax 3200 för första gången. Kornet är naturligtvis grovt, men det som slog mig var filmens förmåga att ända återge små detaljer med skärpa och snygga jämna konturer. Detaljerna verkar mycket mindre än kornet i de jämnare ytorna. Det känns ungefär som om filmen har en inbyggd "oskarp mask" - för att jämföra med det digitala. Någon som är hemma på det här med hur film fungerar och kan kommentera?

Jag fick använda hög hårdhetsgrad för att få bra kopior. Filmen känns lite kontrastlös. Vad tror ni om att framkalla filmen lite längre än vad som är rekommenderat? Jag änvände D-76.

Det blev en bra bild! Alltid svårt att veta när man ser bilden på skärmen, men jag tycker inte kornet är särskilt framträdande. Tycker du att den scannade bilden stämmer överens med din papperskopia, främst vad gäller kontrasten? Vilken hårdhetsgrad är använd vid kopieringen?

Jag har skannat från negativ och överrensstämmer väl med kopian förutom att efterbelysninen av skyltarna i bakgrunden blir bättre om när man gör det i mörkrummet.

När jag kopierar bilden använder jag normalt hårdhet. Kontrasten påverkas av framkallningstiden. Genom att variera tiden kan man påverka kontrasten mer än med fotopappret. Prova att förlänga tiden med 20 procent.

D-76 kan ge lite luddigt korn vid längre framkallningstider. Därför är T-Maxframkallaren bättre vid höga EI-inställningar som 3200 eller högre.

Tack för upplysningarna, Magnus. Jag tycker det stämmer att kornen blev lite luddiga.

Jag funderar fortfarande på det här med skärpan. Det verkar på något sätt som om kornen "ordnar upp sig" längs tydliga kontrastlinjer i bilden, vilket ger ett bra skärpeintryck. Är det så eller är det bara ett synintryck? Någon som vet?

tänkte då fortsätta med lite följdfrågor. Om man har en svartvit film, ska då den framkallas i nåt speciellt lab (alltså om jag lämnar in den) och vad händer annars? Ser labben detta själv när jag lämnar in rullen - "den här är s/v och skall behandlas så här.."

mvh
Calle

Den här typen av film är ingen hit att lämna in. Det finns några få ställen i landet som är duktiga på svartvitt. Andra slänger bara filmen i en standardsoppa och som brukar funka hyggligt för Tri-x och andra av de vanligaste filmerna.

Ska man framkalla på labb bör man testa en film först och kolla hur deras framkallning ligger mot hur man exponerar. Särskilt om man pressar är det väldigt känsligt.

ANNONS