Annons

Total nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

sophierex

Ny medlem
Okej mina vänner. Jag har fått en gammal Nikon d3100, och förstår att den inte har Wifi. Jag vill gärna koppla mobilen till den och fick då rådet efter mycket googling att köpa ett Sandisk extreme pro SDXC som enligt elgiganten ska vara med wifi.

Eftersom jag inte fåt upp via mobilen, eller har en wifisymbol via inställningar - betyder det att jag är körd och måste byta modell?
 
Okej mina vänner. Jag har fått en gammal Nikon d3100, och förstår att den inte har Wifi. Jag vill gärna koppla mobilen till den och fick då rådet efter mycket googling att köpa ett Sandisk extreme pro SDXC som enligt elgiganten ska vara med wifi.

Eftersom jag inte fåt upp via mobilen, eller har en wifisymbol via inställningar - betyder det att jag är körd och måste byta modell?

Jag tror inte det kortet har inbyggd WiFi tyvärr. Var hittade du den infon?
 
Okej mina vänner. Jag har fått en gammal Nikon d3100, och förstår att den inte har Wifi. Jag vill gärna koppla mobilen till den och fick då rådet efter mycket googling att köpa ett Sandisk extreme pro SDXC som enligt elgiganten ska vara med wifi.

Eftersom jag inte fåt upp via mobilen, eller har en wifisymbol via inställningar - betyder det att jag är körd och måste byta modell?
Elgiganten är inte kända för att ha de mest kompetenta personalen. jag har inte hört talas om något SDXC som har inbyggt WiFi. Gå tillbaka och kräv pengarna tillbaka.
 
Det finns SD-kort med inbyggd wi-fi. De två mest kända borde vara Eye-Fi (köptes upp av Ricoh mot slutet) och FlashAir (Toshiba). Båda är dock nedlagda.
Eye-Fi korten går inte att väcka till liv igen (krävde uppkoppling mot deras tjänster för att konfigureras).
Toshiba FlashAir-korten fungerar fristående och deras mjukvara går att ladda ner (behövs bara för återställning, inte normalt användande). Jag har själv ett sådant jag använder i äldre kameror typ din, fungerar ganska smidigt! Toshiba-korten går att hitta på t.ex. ebay då det var ganska nyligen de slutade nytillverkas.
 
Som någon sa, kräv pengarna tillbaka!


Jag har pysslat en hel del med både Eye-Fi och Flashair. Inget av korten är någon riktigt uppmuntrande upplevelse om du tänker dig att snabbt plocka någon bild ur kameran för att publicera på något socialt medium. Är man van vid smidigheten hos telefonen så ruttnar man snart på meckandes med flera olika appar och trög överföring. Undrar om inte en minneskortläsare som funkar i mobilens usb-port är det smidigaste trots allt. Men är du nördigt teknikintresserad och inte ger dig förrän du själv bestämmer det så är Flashair värt ett försök.
 
Är syftet med wifi bara att få in bilderna i mobilen så rekommenderar jag kortläsare istället. Jag använder det även med kameror som har wifi, för det är alltid något trassel.
 
Innan jag skaffade en kamera med inbyggt WiFi så körde jag ibland med kabel mellan telefon och kamera, eller mest mellan telefon och surfplatta. Det är visserligen lite meckigt med en sladd mellan telefon och kamera, och en pryl till att komma ihåg att ta med sig, men på det stora hela är det inte speciellt mycket krångligare än att få en trilskande WiFi-anslutning att fungera, och kabelöverföringen är dessutom ganska snabb.
Det krävs dock en speciell adapterkabel, kallad OTG, samt att mobiltelefonen har stöd för OTG-protokollet. Jag är inte helt säker, men det är möjligt att alla nyare telefoner med USBC-port har det, men det krävs oftast ändå en adapterkabel för kamerans USB-kabels USB-hane till mobiltelefonens kontakt. Sen har jag för mig att det räckte med mobilens egna bildvisnings-app som hittade kameran som en egen enhet för att hitta filerna i kameran och göra vad man ville med dem, t.ex. skicka som MMS eller mail eller spara på telefonens minneskort eller lägga upp på sociala medier via bildvisningsappens dela-funktion.
 
Använder själv dropbox för att föra över till mobil, men på tex instagram så brukar jag gå in på instagrams hemsida, i google chrome klicka i verktyg för programmerare, reloada sidan så kan jag publicera bilden från datorn.
 
Använder själv dropbox för att föra över till mobil, men på tex instagram så brukar jag gå in på instagrams hemsida, i google chrome klicka i verktyg för programmerare, reloada sidan så kan jag publicera bilden från datorn.
Man kan även lägga upp bilden på Fotosidan från Lightroom och sen gå in på Fotosidan och ladda ner bilden till mobilen.
 
Är syftet med wifi bara att få in bilderna i mobilen så rekommenderar jag kortläsare istället. Jag använder det även med kameror som har wifi, för det är alltid något trassel.
Jag använder typ en sån här då det går mycket fortare än WiFi eller BT från kameran. Tar inget batteri från kameran heller.


Fordrar förstås att mobilen har microusb kontakt, men det finns säkert liknande produkter eller adaptrar för usb-c om det skulle behövas
 
ANNONS