Annons

Trådlös blixt Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hoppas inte att jag har missförstått dig, men varför skall du ha en sådan när du kan styra din blixt trådlöst med den lilla blixten ovanpå d200:an?

Johannes: Det var helt enkelt en förhoppning att den skulle gå längre samt ha bättre täckning. Ibland kommer det grejer mellan blixten och kameran och då kan inte den inbyggda blixen styra Sb-800:an.

... men jag kan ha fel ... det är möjligt att det inte går bättre med grejen från kaffebrus?

Förhoppningsvis får du bättr räckvidd med radioprylarna från Kaffebrus. Radio är det som gäller om det handlar om lite större avstånd, väggar som är ivägen, m.m. Min erfarenhet är däremot att Skillnaden på räckvidden mellan olika radiosändare varierar kraftigt. Har dock ingen erfarenhet av den från Kaffebrus.

Du vet väl att du blir av med all automatik. Det är alltså manuella inställningar som gäller med en radiosändare.

Tack Robin ... tänkte jag skulle prova grejerna från Kaffebrus. Vi får se vad det blir ... kan väl kanske inte föränta mig för mycket med tanke på priset.

Är inte helt inna på Kaffebrus grejer men du mister väl kontrollen att styra fjärrblixten med TTL? Om jag inte missminner mig helt måste du köra fjärren helt manuellt?

Helt rätt och precis det jag skrev i tidigare inlägg. Manuella inställningar av både kamera och blixt är det som gäller.

Hoppsan ;D
Jag som trodde jag var nyskapande..!

(men jag hade i alla fall rätt ;))

divander skrev:
Helt rätt och precis det jag skrev i tidigare inlägg. Manuella inställningar av både kamera och blixt är det som gäller.

det paketet lät ju onekligen intressant, har precis börjat så smått med blixt/studio fotografering men kör med trådkabel till blixten nu.. känns lite begränsande..

En liten fundering bara, i vilka fotosituationer med extern blixt vill man ha TTL? Själv kör jag mest manuell inställning av kamera o blixt för at uppnå det resultat jag vill ha.

mvh Johan

Jag använder ofta Nikons "creative lightening" vid tex bröllop och repportage. Kan placera ut blixtarna som jag vill och sedan ändra styrka mm trådlöst. Perfekt tex vid plåtning i en kyrka där jag inte kan springa fram och tillbaka för att trixa med blixtarna.

Johan Ahlbom skrev:
det paketet lät ju onekligen intressant, har precis börjat så smått med blixt/studio fotografering men kör med trådkabel till blixten nu.. känns lite begränsande..

En liten fundering bara, i vilka fotosituationer med extern blixt vill man ha TTL? Själv kör jag mest manuell inställning av kamera o blixt för at uppnå det resultat jag vill ha.

mvh Johan

gbjerne skrev:
Jag använder ofta Nikons "creative lightening" vid tex bröllop och repportage. Kan placera ut blixtarna som jag vill och sedan ändra styrka mm trådlöst. Perfekt tex vid plåtning i en kyrka där jag inte kan springa fram och tillbaka för att trixa med blixtarna.

aha! ok, då är jag med :) Ja att kunna styra externa blixtars styrka direkt från kameran är ju onekligen praktiskt, och i vissa fall helt kritiskt för att få bra resultat!

Men min fråga var på TTL, är inte det nikons beteckning för att blixten o kameran kommunicerar med varandra, för att få ett bra resultat automatiskt? Som jag förstod dig Gustav så styr du blixtens styrka själv, dvs manuellt och låter inte styrkan ske per automatik? Fattar jag rätt?

mvh Johan

Du fattade både rätt och fel ;P

Nog jag som var oklar;D Jag kör blixtarna på automatik men kan dela upp blixtarna i olika grupper som sedan "beordras" att exponera efter mitt tycke.

Exempelvis väljer jag att låta första gruppen belysa huvudmotivet efter en "korrekt exponering", nästa grupp ställs in för att belysa en del av bakgrunden och ställs in på att underexponera ett steg. osv..

Smidigheten kommer framförallt av att jag kan ändra iso, bländare, glugg mm utan att behöva bekymmra mig om blixtarna. Har jag hittat en ljussättning som fungerar är det bara att köra på medan den artificiella intelligensen styr tänkandet ;D

Smidigt värre när man väl har satt sig in i tekniken.

(hoppas jag inte rörde till det än värre nu..)

Johan Ahlbom skrev:
aha! ok, då är jag med :) Ja att kunna styra externa blixtars styrka direkt från kameran är ju onekligen praktiskt, och i vissa fall helt kritiskt för att få bra resultat!

Men min fråga var på TTL, är inte det nikons beteckning för att blixten o kameran kommunicerar med varandra, för att få ett bra resultat automatiskt? Som jag förstod dig Gustav så styr du blixtens styrka själv, dvs manuellt och låter inte styrkan ske per automatik? Fattar jag rätt?

mvh Johan

tack! hmm, lite klokare blev jag allt :)

Vilket system kör du med då Gustaf? Nikons egna som styrs med hjälp av små blixtar? Eller deras SU-800?
eller har du nått annat märke?

/Johan

Jobbar med Nikons egna. Styr ofta det hela med en SB-800 blixt. (D200ans inbyggda funkar förvisso oxå) Fjärrarna är 2 SB800 och 3 SB600a

ANNONS
Götaplatsens Foto