Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trådutlösare Pentax 67/Hasselblad 500

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengus

Aktiv medlem
Hej,

Undrar om det är någon som har bra koll på trådutlösare - fungerar samma utlösare till både Hasselblad 500 som till Pentax 67? Vore smutt att bara behöva köpa en...

Mvh
Bengt

Bengus, nyfikenheten tog över, så jag var tvungen att testa. Det verkar som att det går att använda samma trådutlösare! Trådutlösaren till Hbl 500 passar inte perfekt i gängorna i Pentax 67'an, men den går att gänga på ett par varv, och det verkar som att det går att utlösa kameran med den :)

Enligt min erfarenhet så är det en standardgänga på (mekaniska) trådutösare. Jag har en som har funkat fint på canon AE-1, Pentax LX, Diax A1, Hasselblad 500 cm, Pentax 6x7 och Pentax MX. Min numera sålda Hasselblad 500 EL/M krävde däremot en elektronisk trådutlösare, som var en baggis att bygga själv. Kopplingsschema finns i manualen.

-- MW

ANNONS