Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasig 300d

Produkter
(logga in för att koppla)

lindmark

Ny medlem
Tjohej!
Lyckades igår tappa min 300d i asfalten efter en speedway match o lite fotning.

Tyvärr pajjade något och jag som inte är såhaj ber därför om lite tips.

När jag startade upp kameran så var det svart i rutan och inget gick att se genom linsen precis som när slutaren är uppe. Tog bort linsen och det visade sig att slutaren fastnat i "uppe "läge. Med ett litet tryck hoppade den tillbaka och ja trodde ja fixat kameran.

Dock visade sig att något skadats iallfall, när jag tar en bild så blir det bara bild första 2cm av kortet typ och resten är gråsvartdassigt.

Kameran är import från Usa o inget garantibevis eller kvar.Vad skall man göra tycker ni? Ringde försäkringsbolaget idag och skulle få hem skadeanmälanspapper för kameran..

//lindmark

Tråkigt.
Gör spegeln det den ska?

Min bedömning är att det är något med spegelmekanismen som pajat/hamnat snett.

Om bildens underdel ser dålig ut har spegeln inte fällts upp ordentligt. Prova att sätta kameran på en lång tid 1-2 s och titta in framifrån (objektivet avmonterat) för att se om du ser hela sensorn när du tar en bild.

lindmark skrev:
Dock visade sig att något skadats iallfall, när jag tar en bild så blir det bara bild första 2cm av kortet typ och resten är gråsvartdassigt.

Kameran är import från Usa o inget garantibevis eller kvar.Vad skall man göra tycker ni? Ringde försäkringsbolaget idag och skulle få hem skadeanmälanspapper för kameran..

Det låter som något något fel på spegelmekanismen, kan tänka mig det resultat du beskriver om spegeln inte går upp ordentligt, att den bara öppnar lite grann och därmed skuggar sensorn. Resten av kameran verkar ju ändå fungera, eftersom du trots allt får en bild. 300D har ju en sorts dubbelspegel, där den främre (som skall röra sig 45 grader) är mindre än på analoga kameror och inte sluter tätt, den bakre sluter tätt framför slutaren och skall röra sig 90 grader innan "knäpp". Du kan ju alltid skruva av objektivet och knäppa av en bild medans du kikar hur spegeln beter sig.

De där "två centimetrarna" det blir bild av, är det i överkant eller underkant av bild?

Det blir mest troligt något du får ta upp med föräkringsbolaget, räkna dock inte med någon större ersättning.

2 övre centimetrarna...
spegeln ser ut att sluta som den skall.

Tror du det är stor minskning av värdet eller??

lindmark skrev:
2 övre centimetrarna...

Skulle tippa på att reparation kostar i trakterna av 3000:-.

Har du möjliget att ladda upp ett bildexempel?

Enligt försäkringsbolaget så skall den nog inte på reparation. Eller det beror på skadan, skall ta med kameran till en fotobutik o be dem om ett utlåtande o fylla i pappret för kameran.

bild

Ser ut att vara spegeln som inte stänger helt. Bilden är uppoch ned på sensorn jämfört med verkligheten. Spegeln fälls uppåt och om den inte går upp täcker den övre delen sensorn när bilden tas, vilket bör innebära att undre delen av den färdiga bilden blir oexponerad. Jag tycker det ser som att slutaren har gjort sitt jobb. Hade det varit problem med tycker jag bilden skulle ha andra fel.

Prova gärna långa slutatider och se om bilden blir rätt exponerad, vilket i såfall kan tyda på spegelmekanismen inte klängre hinner få upp spegeln innan bilden tas, men med en lång slutartid kommer spegeln tillräckligt högt även om det kanske tar lite för lång tid, om den verkligen går upp i taket.

Med en ännu längre slutartid kan man studera hur slutaren ser. Jag tror dock inte att det finns några skador på den, skador brukar vara i att bladen i slutargarninerna är intrasslade i varandra.

Det skulöle kunna vara en fråga om skada på objektivet. Provat att byta objektiv, eller exponera utan?

lindmark skrev:
2 övre centimetrarna...

Det låter fortfarande som spegeln, objektivet vänder ju bilden upp och ned. Vickar båda speglarna upp emot mattskivan när du knäpper av en bild?

Prova också att lyfta på spegeln med en penna, när du lyft den en liten bit så skall den bakre spegeln börja följa med, för att sas. "hinna ikapp" den främre innan du lyft den helt.

Vad gäller summan du kan få, minus självrisk, detta efter mina erfarenheter av försingringsbolag (ej kamera-relaterat) - tänk dig en summa du tycker är väl så låg - halvera den.

ANNONS
Götaplatsens Foto