Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TRasig lucka för minneskort K-7

Produkter
(logga in för att koppla)

ren123

Avslutat medlemskap
Hallå,

Lyckades välta mitt stativ med kameran monterad....så luckan för minneskortet sprack och behöver bytas, endast den yttre delen ( hårdplasten).

Hittade 90% av den del som lossnade men det saknas en liten bit i alla fall.

Kan få tag på den på Kameraservice för 150 kr så det är lugnt, men kan man byta den själv.

Enligt Kamera service så måste bakre kåpa, frontkåpa samt övre kåpa demonteras, grejar man det själv ?

Någon som erfarenheten ?
 

quarc

Aktiv medlem
Hallå,

Lyckades välta mitt stativ med kameran monterad....så luckan för minneskortet sprack och behöver bytas, endast den yttre delen ( hårdplasten).

Hittade 90% av den del som lossnade men det saknas en liten bit i alla fall.

Kan få tag på den på Kameraservice för 150 kr så det är lugnt, men kan man byta den själv.

Enligt Kamera service så måste bakre kåpa, frontkåpa samt övre kåpa demonteras, grejar man det själv ?

Någon som erfarenheten ?
Om du är händig, har bra syn och ett extremt rent rum kan det nog gå, men många små skruvar blir det nog. Jag har inte gett mig på att skruva i moderna kameror, bara gamla mekaniska där man inte riskerar skrämma sönder något. Ge dig inte på det om du inte är helt säker och har råd att betala reprationen eller ny kamera om det går åt skogen.

Se till att med en annan kamera hela tiden dokumentera hur det sitter innan du tar isär något, annars kan det bli lurigt att få ihop det igen. Sök också på nätet och kolla om du kan hitta någon som spelat in en video när de gör något liknande.
 
ANNONS