Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

trasig pixel D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas L. Svensson

Aktiv medlem
behöver lite hjälp.
efter knappt 4000 exponeringar har jag hittat detta (se bild), undrar om det kan vara en eller flera döda pixlar?
är på samma ställe i varje bild och lyser som en grön-blå prick. finns ytterligare en liknande "deadspot" fast den är ej lika tydlig.

garantin är kvar, köpte D80:in ny i november ifjol.
vad ska jag göra?
räcker det här för att skicka in på garantireparation? hittar nämligen inget på nikon´s hemsida.

bilden är i 100% och urklippet i vänstra hörnet är 1600%.

//jonas

Bilagor

• öö.jpg
    öö.jpg
    4.3 KB · Visningar: 311
Tycker garantin borde täcka det. Hade stört mig sketa mkt att ha en vit prick på varenda bild..

Är det vid alla ISO-tal eller bara höga? Jag har drösvis med "trasiga" (heta) pixlar på min D200 som bara syns vid ISO 1600-3200 och endast mot mörk bakgrund. Inget att bry sig om tycker jag, men vore det vid låga ISO också så är det kanske inte lika kul.

vid alla ISO-tal. ska ta kontakt med Expert där jag köpte kameran höra vad dom säger.
som "tur" är uppstod felet nyligen och har inte orsakat så stor skada.

//jonas

Ser ut som en typisk hot-pixel. Jag vill minnas att Nikon åtgärdar det genom att stänga av den helt.

ANNONS
Götaplatsens Foto