Annons

Tre frågor om att beskära bilder i Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder Elements 3.0. Jag har tre frågor om beskärning.

1. För det mesta brukar jag vilja ha samma proportioner på den beskärda bilden. Ibland växlar jag sidorna så att en liggande bild blir en stående och vice versa, men fortfarande med bibehållna proportioner.

Det enda sätt jag hittat att göra detta är att klicka på knappen "Bild framför" och sedan beskära. Det som då händer, till skillnad mot om jag beskär helt manuellt, är att bildsidornas pixelantal förblir desamma, dvs bilden blir omsamplad.

Finns det något sätt att undvika detta, så att programmet beskär bilden på samma sätt som vid helt manuell beskärning (sidornas pixellängder ändras) fast proportionerna bibehålles?
Att kunna växla förhållandet mellan höjd och bredd i samma veva, som med knappen med pilarna, vore också bra.

2. Jag upptäcker rätt ofta att jag skulle vilja beskära flera bilder på exakt samma sätt, t ex flera olika redigerade varianter av samma bild.

Finns det något sätt att "kopiera" själva beskärningen från en bild till en annan, så att bilderna blir identiskt beskärda?

Ett sätt är att skapa en temporär bild där de olika bilderna är olika lager, sedan beskära hela bunten, och därefter dela upp lagrerna i individuella bilder igen.

Metoden är lite klumpig och fungerar dessutom inte om jag redan har beskurit en av bilderna tidigare, och senare kommer på att jag vill beskära några andra bilder exakt likadant.

3. Jag skulle rätt ofta vilja kunna beskära ett enstaka bildlager, men hur jag än försöker blir alla lager beskärda istället. Finns det något sätt att beskära ett enstaka lager?

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Nu var det ett tag sedan jag satt och jobbade med Elements och då var det engelsk språkversion. Jag hoppas jag förstår dina frågor rätt. Har du provat att använda markeringsverktyget istället för beskärningsverktyget? Jag tycker det ger mig bättre kontroll då jag där kan ställa in om min markering ska vara helt på fri hand, fasta proportioner eller fast storlek.

Du får visserligen knappa in proportionerna själv men därefter så borde markeringsverktyget och menyvalet Crop/Beskär under Image/Bild lösa fråga ett åt dig.

Fråga två vet jag tyvärr inte, jag löser sådant med actions i CS2. Men det kan ju inte Elements. Om exakta storleken är det som krävs kan man ju knappa in det markeringsverktyget och på så sätt få samma storlek på det beskurna området. Ska det vara exakt samma position också? Då är det knepigare eftersom man måste placera markeringen. Annars brukar jag även använda gratisprogrammen ImageMagick eller IrfanView.

På fråga tre så kan du inte "beskära" ett lager så vitt jag vet. Beskära är för en hel bild. Det jag skulle gjort i ditt fall är återigen att använda markeringsverktyget, invertera markeringen och sedan radera det markerade. Då raderar du ur lagret du arbetar i.

Hoppas det var lite till hjälp.

Tack, Max!

Markeringsvarianten på fråga ett fungerade.

Sedan när det gäller fråga två, apropå markeringar, jag vet att man kan spara en markering och hämta fram den igen. Hittils har jag bara lyckats hämta den sparade markeringen så länge jag arbetar med samma bild.
Vet du om det går att spara en markering och hämta fram den och tillämpa den på en annan bild?
Det skulle i så fall kunna användas som att "kopiera" en beskärning till en annan bild.

Markeringsvarianten i fråga ett fungerar bra också när det gäller att beskära ett enstaka lager också som i fråga tre. Hittils har jag gjort så att jag duplicerat lagret jag vill beskära till en ny bild, beskurit denna och sedan duplicerat tillbaka denna beskurna bild till bilden jag jobbade med, men markeringsmetoden är mycket enklare.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Tyvärr är det nog inte möjligt. Har för mig att sparade markeringar är för den aktuella filen man jobbar med. Men jag har inte lekt så mycket med att spara och ta tillbaka markeringar så jag känner inte till alla knep där.

ANNONS
Götaplatsens Foto