Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tri-x400 asa... nu då?

Produkter
(logga in för att koppla)

julgus

Aktiv medlem
Hej

efter att ha sett Oddner plåta s/v sprang jag o köpte en rulle Tri-x hos lokale handlaren (svindyrt).. kände för att prova direkt.

Jag pressade den till 800 asa. Nu ska jag soppa den och därefter kopiera den på papper.

Vad rekommenderar till för framkallare + papper? Tid?

Jag vill ha rel högkontrastpapper...

Var köper jag kem billigast?

Spännande!

Mvh
Johan

Ett fotopapper som jag tycker mycket om är Varycon, matt, fiber. Det finns på photax.se

Framkallare och papper finns att köpa lite var stans. Photax har ett ganska stort sortiment, Scandinavianphoto har en del och även Hegethorns har lite.

Tack,

ska testa sånt papper....

framkallare då, vilken typ.. tid?

Mvh
Johan

Erik F skrev:
Ett fotopapper som jag tycker mycket om är Varycon, matt, fiber. Det finns på photax.se

Framkallare och papper finns att köpa lite var stans. Photax har ett ganska stort sortiment, Scandinavianphoto har en del och även Hegethorns har lite.

julgus skrev:
Tack,

ska testa sånt papper....

framkallare då, vilken typ.. tid?

Mvh
Johan

Du kan köra vanlig D-76 eller Tmax eller vad du nu brukar använda. Tri-X till 800 ASA brukar bli bra, och det blir ingen större nödvändig ökning av framkallningstiden. Öka en eller två minuter på den tid rekommenderat för 400 ASA.

Ännu en sort

Sedan finns ytterligare en sort som inte säljs i småbild vad jag vet. TRI-X Prof. och den är helt annorlunda i lågdagrarna.

jag såg utställningen idag.

En massa fina bilder.

men det e en sak jag undrar över.
skärpan på¨bilderna.
Vissa bilder var knivskarpa medans andra var mer difusa. halv taskig skärpa o korningheten var hög.

Nu e jag en amatör på detta.

men e det detta som menas med bra artistiska bilder?

hade jag tagit ett foto o sett att det blev halvkass skärpa så hade jag inte ställt ut det.
Inte för att jag kommer bli så bra att det finns en marknad för mina foto. men ändå.

TRI-X 400, TRI-X PRO 400 finns i småbild och verkar vara olika sedan finns TRI-X Prof. bara i större format, jag tror den håller ISO320 och har en helt annan kurva. TRI-X kanske inte finns längre utan bara TRI-X PRO. Min TRI-X 30m rulle är från 2000.

RawBeer skrev:
Vissa bilder var knivskarpa medans andra var mer difusa. halv taskig skärpa o korningheten var hög.

Nu e jag en amatör på detta.

men e det detta som menas med bra artistiska bilder?

hade jag tagit ett foto o sett att det blev halvkass skärpa så hade jag inte ställt ut det.

Skärpa är bara en av sakerna man kan manipulera med för att få bilden förmedla det budskap man vill. Frågan du bör ställa dig kanske är, hade bilden varit bättre med skärpa eller som den är?

Sen kan det ju vara svårt att få skärpa på situations bilder med handhållen kamera i dunkelt ljus men bilden kan ju bli stärkt av detta.

ANNONS
Götaplatsens Foto