Annons

Trimma slö PC...tips och råd ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men det är väl det jag gör? RAID-10 för att inte tappa "ny" data vid en diskkrash samt backup/arkivering växelvis till två lösa 2TB-diskar som alltid ligger i ett brandsäkert kassaskåp, dock samma skåp. Vad borde jag göra istället tycker du?

RAID-5 ger bättre prestanda än RAID-10 om du har 4 diskar och en bra RAID-kontroller. Du får med RAID-5 trippel prestanda med 4 diskar istället för dubbel med RAID-10.
Med RAID-5 kan du alltid utan problem tappa en disk utan att tappa något data, med RAID-10 kan du helt säkert tappa en disk och med lite tur två diskar.

Mjukvaru RAID-5 ger dock inte alltid den ökade prestandan då datorn då måste räkna ut pariteten och skriva den till en disk.

RAID 1,5,10 ger en otroligt mycket bättre säkerhet än vad en simpel hårddisk ger men skall kanske inte jämställas med en backup. Får du virus på datorn som skriver över data så hjälper RAID föga, så din backup är rätt tänkt.

/Karl

Jag förmodar att sydbryggan P55 är att betrakta som mjuk raid?

Wiki lärde just mig att P55 kallas FakeRAID, vilket ligger någonstans mellan mjuk och hård. Dessutom bootar jag på non-Raid SSD för att separera OS och data. Pajar systemdisken bygger jag en ny. Pajar en disk i Raiden funkar garanterat datorn i alla fall.

Wiki lärde just mig att P55 kallas FakeRAID, vilket ligger någonstans mellan mjuk och hård. Dessutom bootar jag på non-Raid SSD för att separera OS och data. Pajar systemdisken bygger jag en ny. Pajar en disk i Raiden funkar garanterat datorn i alla fall.

Jag hade kört RAID-5 i alla fall på datadisken, hos mig är plats och säkerhet viktigare än prestanda och säkerhet där, långsammare än en disk blir inte software RAID-5.

/Karl

Jag hade kört RAID-5 i alla fall på datadisken, hos mig är plats och säkerhet viktigare än prestanda och säkerhet där, långsammare än en disk blir inte software RAID-5.

/Karl

Det är OK. Jag tyckte väl att 40.000 RAW-bilder + 50 timmar HD-film från min 7D borde räcka innan jag behöver arkivera bort gammalt material p.g.a. platsbrist. Den som lever får se.

intressant det här

Hej!
Jag har aldrig gillat vista av någon anledning. Jag kör 4 kärnig processor och så har jag 8gb ram,en 10k varv raptor för operariv och program sen har jag 2st 500gb diskar i en raid för lagring. Jag har haft hjälp att fixa till det här då jag inte är så bra på datorer.

Tycker att datorn har blivit så seg, jag borde ha bättre prestanda med det här, PS tar väldigt lång tid på sig ibland.
Sen så har jag ett problem med färghanteringen som är enkelt fixat men jag tycker det är skumt, profilen för skärman laddas normalt i nästan alla starter men ibland så laddas den inte. Jag har en genväg på skrivbordet som laddar profilen med dett enkelt dubbelklick men jag bara gillar det inte.

Skulle det bli bättre med win7 eller ska jag försöka rensa med de tips som finns här i tråden?
Såg att nåt program som rekomenderades kostade pengar, det gör ju även en uppgradering av windows.
( tycker nästan man borde få den, men det är en annan sak)

Tacksam blir jag om nån kunde ge lite klarhet i om en uppgradering av windows skulle hjälpa!
Och i såntfall ska man köra en ren installation eller en uppgradering ?

Lars

Är ingen windowsexpert, men jag har aldrig fått Vista att vare sig fungera bra eller snabbt. Sög från dag 1 och blev bara värre med tiden. Ja, jag tror att du skulle bli mycket nöjdare med Win7.

Raptor 10K var snabba på sin tid, men en bra SSD, typ en Corsair F60 för 1500kr skulle göra stor skillnad. Jag har 33GB använt och 42GB ledigt på min Intel 80GB SSD Win7 systemdisk som även innehåller alla mina applikationer, men ingen andändardata. Mitt Vistasystem käkade upp betydligt med disk än så.

Vid byte från Vista till Win7, installera på en ren och nyformaterad disk.

RAID-5 ger bättre prestanda än RAID-10 om du har 4 diskar och en bra RAID-kontroller. Du får med RAID-5 trippel prestanda med 4 diskar istället för dubbel med RAID-10.
Med RAID-5 kan du alltid utan problem tappa en disk utan att tappa något data, med RAID-10 kan du helt säkert tappa en disk och med lite tur två diskar.

Mjukvaru RAID-5 ger dock inte alltid den ökade prestandan då datorn då måste räkna ut pariteten och skriva den till en disk.

RAID 1,5,10 ger en otroligt mycket bättre säkerhet än vad en simpel hårddisk ger men skall kanske inte jämställas med en backup. Får du virus på datorn som skriver över data så hjälper RAID föga, så din backup är rätt tänkt.

/Karl

Får väl köra Raid 50 för en optimal lösning ;-)

Hej Alla, tack för många bra svar på min fråga..
Lite info om läget:
Lägger nu över alla filer på nya disken och låter den gamla härbärgera operativsystemet och befintliga program.

Nya disken samt att jag stängde av allt som rör "telefonprogramen" har redan gjort underverk.
Skall gå vidare och fimpa fler bakgrundsprocesser samt använda programen ovan för att rensa datorn på skräpfiler.
De flesta onödiga program har redan raderats via Vindows egna funktion för att ta bort programvara

Vet någon något optimial externt program för detta ?
Lär skall finnas bättre programvara därute...

Att köpa nytt operativsystem och ominstallera hela faderullan är varken ekonomiskt eller tidsmässigt intressant.
1,5 år gamla prylar måste fås att fungera, det är bara fråga om rätt underhåll.
Jag är nog den enda i universum som tycker om Vista.
Optimalt operativsystem för den som (nästa) inte kan ett jota om datorer (typ jag)
Nyinstallationer och självdiagnos är ju en barnlek jämfört med tidigare.
Fortsätt gärna diskisionen, det är nog givande för många.
Mvh

Mats W

Att köpa nytt operativsystem och ominstallera hela faderullan är varken ekonomiskt eller tidsmässigt intressant.
1,5 år gamla prylar måste fås att fungera, det är bara fråga om rätt underhåll.
Jag är nog den enda i universum som tycker om Vista.
Optimalt operativsystem för den som (nästa) inte kan ett jota om datorer (typ jag)
Nyinstallationer och självdiagnos är ju en barnlek jämfört med tidigare.

1.5 år är en evighet i datorernas underbara värld, speciellt då Vista var 2 år gammalt för 1.5år sedan. :)

Allt är komplicerat i Vista om man jämför det med Windows 7.

/Karl

kolla på Tune up Utilities 2010 de är jätte bra att ha förr att hålla din burk ren o problemfri, har de i en xp o en vista burk.

Det finns annars en massa saker man kan göra själv för att få fart på sin Windowsburk.

Två enkla saker som ofta gör underverk är

1. Rensa tempbibilioteket

c:\användare\(ditt användarnamn)\AppData\Local\Temp

ctrl-A

shift-del

2. Defragmentera (om man har en traditionell hårddisk, en SSD fungerar bra fragmenterad också)

Min dator -> höger klick -> Egenskaper -> Verktyg -> Defragmentera

/Karl
PS möjligtvis heter saker och ting inte exakt så men det borde var i närheten i alla fall, har inte använt en svensk version av Windows sedan 1999.

ANNONS
Götaplatsens Foto