Annons

Tumfokus med pip, går det? [D700]

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Ja, det går. Men då måste man, om jag förstått saken rätt, hålla inne AF-ON-knappen även efter att man fokuserat. Jag ser det som tämligen idiotiskt eftersom man då lika gärna kan ha fokuseringen på avtrycket. Eller har jag missat någon inställning?
Haken är ju att för att få pip, så måste man ha satt AF-prioritet till fokus, vilket innebär att man inte kan ta en bild om man inte fokuserat. Och det knasiga då är att om man först fokuserar och sedan komponerar om, så är den valda AF-punkten inte längre i fokus. Det innebär, att både för tumfokus och "vanlig" fokusering, så verkar det krävas att man sätter AF-prioriteten till att kunna ta en bild oavsett om fokus uppnåtts eller ej. Och då kan man inte få något pip. Störande!

Någon lösning i sikte? Jag har grävt flitigt i manualen utan resultat. Att jag vill ha pip är för att 24-70:ns AF är så tyst att jag inte ens märker att den arbetar, och därmed vet jag inte om jag ens fokuserat, i de fall det inte tydligt framgår i sökaren. Om man har handskar på sig så kan man mycket väl missa tumknappen, och då står man sen där med en oskarp bild fast man trodde att man fokuserat.

Min piper inte heller när den borde och visst är det en miss (om det inte går). Tycker den akustiska återkopplingen är överlägsen sökarindikering många gånger.

ANNONS
Götaplatsens Foto