Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tvätta benen på en processor (K6-III)?

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Här skrev jag lite om min gammla dator: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=90891

Den har funkat bra men har börjat bete sig lite konstigt, ibland blir det bara stopp efter några timmar och ibland kan den gå i över en vecka utan problem.
Några av gågerna har jag sett en blå skärm med felmedelanden men oftast så blir det liksom bara stopp, fast det kan gå att pinga datorn men det tar 4-5 ms istället för 0-1 ms.

Ofta har det blivit bättre efter att man har petat runt lite i datorn på alla kontakter.

Jag tog loss processorn för att sätta dit min gamla och då upptäckte jag att det satt nån vit beläggning på benen.

Så nu är frågan hur tvättar man bort det?
Ska man ta vatten och diskmedel eller nån petrolium-produkt som bensin eller avfettningsmedel?
Ska man borsta med en liten pensel kanske? Nylon eller natur-hår? Och blåsa torrt med tryckluft?
Man är ju lite orolig för statisk elektrisitet.

//David

Jag har kört minnes-test och bytt nätaggregat och hårddisk så dom är det nog inget fel på. Nu sitter min gammla processor i, med den brukade datorn gå i flera månader men den nya är dubbelt så snabb.

Edit: En blöt pensel kan den ens bli statiskt uppladdad?

Finns ett par alternativ:
- Ren sprit brukar lösa det mesta :) även smuts på elektronik.
- T-sprit kan också fungera.
- Ett annat sätt är att använda ett vanligt radergummi.

Radergummi kommer man nog inte åt med. Tänker du att man ska skölja bort smuttsen utan att borsta med nått?

Nej skölja räcker nog inte. Du får ta med en liten pensel. Känns den för mjuk, så klipp av den en bit så det blir lättare att få bort smutsen.

Använd inte vatten, det tar inte bort något.
Ta ren sprit, typ isopropanol ed. på en pensel.
Helst skall du så klart ha en ESD-säker pensel, men alla har ju inte sådana hemma (eller på jobbet som jag har förmånen att ha). Jag föreslår en vanlig enkel träpensel, sk. moddlare där du klipper ner borsten till ungefär hälften så att den inte är så vansinnigt mjuk.

Nä ESD-säkra penslar brukar man ju inte ha liggande, jag ska fråga om jag kan få låna nån liten målar-pensel av mamma, hon brukade måla tavlor med oljefärg och dom penslarna var rätt styva.

Skinande rent.

Efter fyra dygn med min gammla processor och utan problem bytte jag till den snabbare igen, nu efter att den fått benen tvättade med borste och T-sprit. Rent blev det i alla fall.

Jag testade minnena med programmet Windows Memory Diagnostic, finns det nåt liknande för processorer?

Brukade få det här felmeddelandet:
IRQL NOT LESS OR EQUAL ntoskrnl.sys

ANNONS
Götaplatsens Foto