Annons

UHS I minneskort istället för USH II

Produkter
(logga in för att koppla)

Peeter Reep

Aktiv medlem
Beställde en Hasselblad X1D II samt Xcd 3.2 90 mm häromdagen. Har fått hem objektivet, och förväntas få kameran i början av veckan.

Det rekommenderas att man använder UHS II minneskort i kameran, vilket jag inte har några. Har dock flera stycken UHS I kort som jag använt mig av i min Leica M240.
Nu inser jag ju att det är ganska stor skillnad på dessa kameror, men jag undrar om det går att använda UHS I kort utan problem i Hasselbladaren, eller om jag måste uppgradera mig.

Första versionen av X1D:an tog ju enbart USH I kort, men efter att II:an släpptes så rekommenderas det UHS II kort.


Någon som vet?
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Det går att använda UHS I på bekostnad av främst skrivhastighet.
Fast i sammanhanget måste väl ändå ett UHS II kort vara en ganska obetydlig investering för att kunna maxa kameran?
 

Peeter Reep

Aktiv medlem
Det går att använda UHS I på bekostnad av främst skrivhastighet.
Fast i sammanhanget måste väl ändå ett UHS II kort vara en ganska obetydlig investering för att kunna maxa kameran?
Ja, det är ju en obetydlig kostnad jämfört med kameran samt objektivet, men det vore bekvämt om jag tills vidare kunde använda mig av minneskorten jag har hemma.
 

Falumas

Aktiv medlem
Fördelen med UHS-II är två. Jag kör UHS-II kort även i min D800 som bara är en UHS-I kamera, men det går så mycket fortare att tänka ner korten till datorn med UHS-II. Så även om seriebildshastighet inte är ett tema så har UHS-II kort sina fördelar.
Det är flera minuters skillnad på ett 64GB-kort
 

Peeter Reep

Aktiv medlem
Fördelen med UHS-II är två. Jag kör UHS-II kort även i min D800 som bara är en UHS-I kamera, men det går så mycket fortare att tänka ner korten till datorn med UHS-II. Så även om seriebildshastighet inte är ett tema så har UHS-II kort sina fördelar.
Det är flera minuters skillnad på ett 64GB-kort
Tack för din förklaring.

Har nu beställt UHS-II kort.
 
ANNONS