Annons

UltraII CF kort och Canon 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)

cmblelle

Aktiv medlem
Jag har ställt mig i kö på en 20D, och det är börjar bli dags att välja minneskort...

Läste på någon tråd här att 10D kunde utnyttja 13% av prestandan hos ett UltraII CF kort (max 10 MB/s). Hastigheten hos 20D är det väl ingen som vet ännu ? USB flyttar väl 1,2 MB/s vilket inte heller är i närheten av kortets prestanda...

Det verkar alltså inte vara i kortet det sitter - dvs även de "normala" CF korten borde vara snabba nog ?! På www.cyberphoto.se står det att de motsvarar 8x hastighet = 1,2 MB/s...

Varför ska jag då lägga pengar på ett kort där prestandan aldrig kan användas ? Proffsmodellerna är säkert snabbare, men nu gäller frågan 10D/20D. Är det något jag missat, eller ?

20D skriver mycket snabbare till minneskortet än vad 10D gör..jag har beställt en 1 gb Ultra II till min 20D..vill kunna utnyttja den högre hastigheten.

Senast ändrad:
Det borde fortfarande inte spela någon roll, åtminstone inte så länge bufferten inte är full, vilket jag har lite svårt att se att den skulle bli (särskilt ofta) även om jag fotar RAW...

Det skiljer bara 400 kr vilket inte är mycket i sammanhanget, vill mest förstå var begränsningarna sitter...

Kunde inte låta bli att "kolla in dig", såg du betygsatt bla objektiv, varför har Sigma 100-300/4 inget betyg alls ? Jag är ganska sugen på den...

Okej, jag tror inte jag får några "problem" att fylla bufferten trots att jag plåtar i jpeg (raw är alldeles för långsamt för mig)...när man plåtar flygande fåglar går det åt mängder med bilder, snabbt..oxå en stor anledning till att jag ville ha 20D, betydligt snabbare och har betydligt större buffert än 10D.

Som det står i min profil så betygsätter jag bara objektiv jag använt.
Men du kan kolla FOTOs test här:
http://fphoto.org/Kim10D/DIV/sigma_100-300_4_ex_apo

cmblelle skrev:
Det borde fortfarande inte spela någon roll, åtminstone inte så länge bufferten inte är full, vilket jag har lite svårt att se att den skulle bli (särskilt ofta) även om jag fotar RAW...

Det går ju även fortare när man läser upp bilder från kortet för att titta på skärmen på kameran. Det går fortare att föra över bilderna till datorn. (20D har väl USB2 High speed?)

Sen är det väl dumt att köpa ett kort som begränsar kamerans prestanda. Det kan ju vara bra tt åtminstone ha ETT snabbt kort om man skulle råka behöva det nån gång.
Här http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-6458-7153 står att 20D skriver med ca 5-5.5MB/s vilket är ungefär 50% av vad ett Ultra II klarar.
Har du en externt USB2-läsare så läser den i full hastighet, dvs 11MB/s. Det är tgrevligt när man för över bilderna.

Kort sagt: Köper du ett för långsamt kort kommer du att begränsa kameran och även om det kanske inte begränsar DIG i de flesta fall så tycker iaf JAG att det känns fel. :)

Sen får du göra en egen bedömning, men 20D är kapabel till betydligt högre hastigheter än 1.2MB/S iaf.

Jag satt och kollade priser på lite Ultra II kort igår och blir inte riktigt klok, troligen är det en ganska rejäl prissänkning på gång som inte riktigt slagit igenom, kan vara värt att vänta några dagar.

Priset har sjunkig konstant den senaste dryga månaden. 512MB:aren kostar nästan 600kr mindre nu än jag jag köpte för drygt en månad sedan.

ANNONS
Götaplatsens Foto