Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Underliga färgstick?

Produkter
(logga in för att koppla)

ph0tech

Aktiv medlem
Fick efter lång väntan hem ett par avtonade filter igår. Det är Cokins P120 samt P121 båda två skall vara neutrala avtonade gråfilter. Men nu när jag testade filtren i morse så tycker jag mig få underliga färgstick med dem. Visst det blir vackert men frågan är om det blir rätt?

När jag fotograferade ut över mälaren för en timme sedan var vädret i alla fall som mina ögon uppfattade det väldigt grått och tråkigt. Kameran var satt till automatisk vitbalans. Så jag tycker att de färgstick som eventuellt uppstår borde kompenseras bort av kameran. Men nu när jag kikar på bilderna så har nästan samtliga stick mot rött eller lila. Är verkligen Cokins neturala filter neutrala?

Till vänster en rak konvertering med allt satt till "as shoot" i DPP. Till höger samma bild med Image Style satt till "Landscape" samt att jag krutat på saturationen och satt en skurva för att höja kontrasten.

Gluggen jag tog bilderna med är ett Sigma 10-22... ser det knepigt ut?

Bilagor

• tint.jpg
    tint.jpg
    47.1 KB · Visningar: 204
Långt ifrån alla "neutrala" gråa filter är verkligen neutrala utan har ett färgstick, inte sällan mot rödlila. Tidningen Foto (eller vad den hette då) gjorde en test för 10-15 år sedan och kom fram till att endast ett märke var neutralgrått. Jag minns inte vilket märke det var, men det var INTE Cokin. Det "godkända" märket såldes av en affär på Södermalm i Stockholm. Jag åkte dit för att köpa ett avtonat filter men det visade sig att inte ens det märket var helt utan färgstick. Det skilde från filter till filter. Jag hittade ett neutralgrått som jag köpte och är nöjd med.

Slutsatsen blir väl:
1) att filter som innehåller neutralgrått inte är så lätta att tillverka utan att det blir färgstick
2) alla filtertillverkare har bra och dåliga dagar
3) att man måste kolla filtret innan man köper det.

Ett lätt sätt att testa är att hålla filtret över ett vitt papper.

ANNONS
Götaplatsens Foto