Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Underxponerad bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolf E

Aktiv medlem
Hej
Jag har lite bekymmer med elements 3.0. När jag tar upp mina raw-filer i sorteraren ser dom ut att vara korrekt exponerade, men när jag sedan startar redigeraren och dom kommer upp i rawläsaren är dom helt plötsligt c:a 1 ev underexponerade och förblir så även inne i redigeraren. Histogrammet kantrar mot vänster. Tyckte inte att det var så tidigare när jag använde en Nikon D100, utan fenomenet har uppstått nu när jag kör med D200 och den mycket enkla rawkonvereraren som finns till den.
Kan tillägga att det blir bättre (bra) i Rawshooter.Någon som har någon idé om vad det kan bero på

Hälsningar
Rolf E

Prova att ladda hem demot på Nikons Capture NX.

I det programmet visas din nef-fil helt korrekt enligt dom kamera inställningar du gjort, ligger histogrammet till vänster så är den underexponerad.

Min D2Hs underexponerade ca: 0.7 direkt från fabrik, Nikon har tydligen medvetet gjort så för att man inte skall bränna ut högdagrarna så lätt.

På min kamera kan jag finjustera exponeringsmätarna, så jag har höjt Matrixmätaren med 0.7 och Centrummätaren med 0.3, jag vet inte om den funktionen finns i D200'an, om den gör det så står det i instruktionsboken hur du går till väga.

kent.

Tack.
Jag skall kolla om man kan justera exponeringsmätarna, tror dock inte det.
Capture NX har jag testat tidigare och kan inte ladda ner igen - på denna datorn. Jag får dock en ny dator i dagarna så då skall det väl gå med en ny testperiod. Trivdes väldigt bra med programmet så jag kommer nog att köpa det och efter vad du säger blir jag ju nästan tvungen

Rolf

Kan meddela att det faktiskt går att justera exponeringsmätaren även på D200. Väldigt praktiskt. Man justerar i 1/6 dels steg om jag förstod det rätt. Har nu ökat exponeringen med 4/6 dels steg så får jag se hur det blir.

Hälsningar och Tack

Rolf E

ANNONS
Götaplatsens Foto