Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera D40

Produkter
(logga in för att koppla)

digitell

Aktiv medlem
Kan man öka antalet ljusupptagande punkter hos en D40 genom att byta sensor, byta till samma typ som återfinns hos D40X eller D60?

Är det ekonomiskt motiverat? Kanske lika "billigt" att byta kamera.

Om jag avslöjar stor okunskap genom att ställa ovanstående fråga, så bjuder jag på det. Och låt säga att det verkligen går.....

per

Jag har aldrig hört talas om att detta är möjligt till en rimlig kostnad om det överhuvudtaget går. Byt kamera - det är säkert billigare.

Kan man öka antalet ljusupptagande punkter hos en D40 genom att byta sensor, byta till samma typ som återfinns hos D40X eller D60?

Om jag avslöjar stor okunskap genom att ställa ovanstående fråga, så bjuder jag på det. Och låt säga att det verkligen går.....

per

Låter som en extremt svårt, komplicerad, dyr och helt onödig grej att göra. Så ja, köp ny kamera istället.

Man skulle troligen få byta mer eller mindre hela innanmätet, så det är nog inte nån vettig grej att göra. Man skulle inte heller vinna så enormt mycket på att byta sensor (iaf inte till den sensorn).

Köp en begagnad D80 eller vänta på nya D3000, som ju nästan verkar vara en D80 i mindre format (ingen fokusmotor i huset och lite mindre sökare, men...). Det skulle vara en mycket större uppradering.

Som andra redan nämnt, skall du byta sensor får du byta bildbearbetningsprocessor och allt annan elektronik kring sensorn också. Alltså i stort sett hela det elektroniska innandömet i kameran. Visst skulle du säkert kunna övertala en duktig verkstad att göra det, men det skulle största sannolikhet kosta många gånger mer än att köpa en kamera som innehåller den sensor du är ute efter :)

Många har ju funderat över om det skulle gå att bygga om gamla filmkameror till digitala genom att sätta i en sensor. Det är ett ännu svårare problem och slutar på samma sätt: en sådan operation skulle kosta mycket mer än att köpa den färdiga digitalkamera vars sensor man är ute efter.

per

1. Den som aldrig frågar får aldrig veta.

2. Vi är alla okunniga - bara om olika saker.

:)

frågan är väl också om det skulle vara en uppgradering, det sägs att d40 har bättre kvalité i dynamik än d40x och d60

frågan är väl också om det skulle vara en uppgradering, det sägs att d40 har bättre kvalité i dynamik än d40x och d60

Jag har fotat med bägge sensorerna i olika kameror och den som sitter i D40x och D60 (och i utvecklad form i nya D3000) är bättre på flera sätt.

ANNONS