Annons

uppgradera från D80, några frågor...

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej, jag tycker det börjar bli dags att uppgradera min D80, men jag tycker steget till D90 känns lite för litet, så jag väntar på den beryktade D7000 som ska presenteras under januari tror jag? Problemet är att denna enligt de specar som det ryktas om inte kommer ha inbyggd AF-motor i huset, vilket betyder att mitt kära 80-400 VR inte kommer ha fungerande autofokus.

Så nu till frågan, vet någon om Nikon planerar en uppföljare till 80-400 VR med AF-S, eller finns det något annat vettigt alternativ i det zoomomfånget? Jag sitter även med ett AF 50mm 1.4D, men där finns det ju AF-S varianter idag, så det löser ju sig.

/Fredrik

Det har väl gått en del rykten om en AF-S 100-500/4-5.6 (eller om det var en 100-400), men det är ju åxå bara rykten.

Annars har ju ju "Bigma", dvs Sigma 50-500, om du kan leva utan bildstabilisering, eller Sigma 120-400 om du vill ha bildstabilisering, men kan leva med att den börjar på 120mm isf 80.

Dock kan ju en begagnad D300(s) vara ett alternativ. Kanske rent av en ny kan vara ett alternativ, då det nog kommer att kosta dig en slant att byta objektiv och så.

Varför? Är du (bara) sugen på en ny pryl, eller är det något i din D80 som begränsar dig?

Per.

Det är en jättefin kamera som gjort över 35000 exponeringar. jag vill igentligen bara byta upp mig för att få något nytt och lite bättre brusegenskaper och upplösning på köpet.Därför tycker jag inte att D300 känns som det bästa alternativet att byta till. jag trivs väldigt bra med prestandan och egenskaperna hos D80.

Om din kameraväska är uppdaterad, så har du bara ett ljusstarkt objektiv, nämligen ditt 50mm.

Priserna på D80 har rasat så pass att jag behållit min D80 som reservhus och när jag vill resa lätt.
D80 är en kompetent kamera och det jag egentligen har emot den är ergonomin och för få dedicerade knappar.
Lägger du istället slantar på riktig god optik, håller du liv i din D80 ett tag till och har en objektivarsenal den dag det verkligen är befogat att byta hus. Jag har hängt på både 24-70 F/2,8 och 70-200 f/2,8 på D80:n. Det är sanslöst vad denna konsumenkamera kan prestera med riktiga glas.

Ska försöka undvika det dom flesta tycks skriva här dvs "Varför ska du byta?", "D80 är jättebra, köp optik istället".

D80 är en jättebra kamera men jag kan säga att lyftet från D80>D300 är stort.
Nu får jag säkert en massa påhopp här som säger att man kan ta lika bra bilder med en D40x som en D3 men men ;=)

Du får för det första bättre brusegenskaper, skarpare bilder (ja det blir skarpare), bättre ergonomi, snabbare tillgång till dom vanligaste funktionerna så som WB, ISO, AF m.m.

Kan varmt rekommendera D300.
Du får troligtvis lika bra brusegenskaper och bilder med en D90 men D300 har en del funktioner som för mig känns ovärderliga.

//Mattias

Du missade kanske att läsa hela mitt inlägg? :)

"Du får för det första bättre brusegenskaper, skarpare bilder (ja det blir skarpare), bättre ergonomi, snabbare tillgång till dom vanligaste funktionerna så som WB, ISO, AF m.m."

Jodå, jag läste det allt, men trodde att du menade några andra funktioner än de som du redan räknat upp!

Per.

Jag gick från D80 till D90 och är helnöjd. Så om det är bättre brusegenskaper du söker, och inte vill gå till typ D700, så hade jag lätt valt D90 som ett prisvärt alternativ!!
Att köra upp till och med ISO 1600 är inga problem, till och med 3200 funkar okej. Har börjat utmana den på H1, dvs 6400 men...
Ångrar att jag sålde min D80, hade gärna haft kvar den som "braljuskameran".
Funktionsbyten som typ ISO, AF etc, tar ca 5 sekunder att byta på D90:an när man lärt sig den.... Kör och ha kul!! /Peter-L

Gick också från D80 till D90.
De viktigaste skillnaderna tycker jag är;

- Klart bättre brushantering
- Live View (bra för att ställa in vitbalansen)
- Bakre displayen är SÅ mkt bättre (större och 4ggr bättre upplösning)
- Jag gillar den nya INFO-knappen som visar all möjlig information på bakre displayen. Väldigt användbart när kameran står högt på stativet.
- Jag upplever kameran som "snabbare i huvudet", allså det känns som den processar data bättre än D80n.
- Mer FPS än D80 (4,5 mot 3).
- Fräschare menysystem.

Slutsats: jag ångrar inte mitt byte till D90!! Köp!

Mvh;
/Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto